OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.
Över 42 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!
På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.
Inom Avdelningen för LSS personlig assistans och stöd arbetar sju enhetschefer med verkställighet av insatser enligt LSS personlig assistans, ledsagarservice, avlösning, korttidsverksamhet, korttidsvistelse, lägerverksamhet, kontaktpersonsuppdrag och uppdrag som stödfamiljer. Avdelningen verkställer även insatser enligt SoL såsom boendestöd.
Som ledare i Alingsås kommun är du aldrig ensam, förutom stöttande chefskollegor finns olika stödfunktioner såsom bland annat HR, ekonomicontroller, bemanningscontroller, samordnare och administratörer.
För att främja det ledarskap som Alingsås kommun tagit ställning för, genomför alla kommunens chefer i kommunens ledarutvecklingsprogram, där ledarskapsutbildningarna Ledarskap (UGL), Utvecklande ledarskap (UL), Indirekt ledarskap (IL) står i fokus.
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som enhetschef är du ansvarig för boendena inom LSS personlig assistans och stöd. Du och dina kollegor arbetar tillsammans med att ha en ändamålsenlig samverkan inom förvaltningen, med vård och omsorgsförvaltningen samt med externa aktörer såsom psykiatrin med flera.
Som enhetschef är du ansvarig för att aktivt styra och leda både det dagliga arbetet och pågående utvecklingsprocesser. Du driver verksamheten utifrån politiska mål, lagstiftning och de krav som ställs på verksamheten i övrigt. En bärande del i ditt uppdrag är att leda och coacha dina medarbetare mot uppsatta mål och krav. Du har sedvanligt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar.
Ledarskapet i Alingsås kommun ska genomsyras av ett tydligt, aktivt och närvarande ledarskap som engagerar och tar tillvara förvaltningens samlade kompetens. Du liksom förvaltningens övriga chefer och medarbetare agerar utifrån föredömlighet, personlig omtanke samt inspiration och motivation.
Du kommer ingå i en ledningsgrupp tillsammans med sju enhetschefskollegor, två metodutvecklare och en kontaktsekreterare. Gruppen har en stor vilja att arbeta tillsammans för att skapa en verksamhet som leder till att våra klienter blir så självständiga som möjligt. Vi har nära till skratt samtidigt som vi är professionella. I ledningsgruppen delar vi med oss av erfarenheter och verktyg som du behöver i din ledarroll.
KVALIFIKATIONER
Formella kvalifikationer:
-Högskoleutbildning eller erfarenhet av att arbeta som chef inom vård och omsorg.
-Van att arbeta med digitala plattformar
Meriterande:
-Arbetat inom personlig assistans och politisk styrd organisation.
Vi står inför stora utmaningar i form av såväl kompetensförsörjning som att hålla en budget i balans. Det kräver ett kreativt tänkande, öppenhet för nya arbetssätt, ekonomiskt tänk samt förmåga att entusiasmera dina personalgrupper och tillsammans med dem driva arbetet framåt.
Du kommer även att behöva samarbeta utanför organisationen så du bör förstå värdet av att nätverka men också vara nyfikenhet på hur andra arbetsgivare arbetar för att få inspiration till nya arbetssätt.
Slutligen ser vi att du är mål- och resultatorienterad, där du har en stark vilja att uppnå uppsatta mål och leverera resultat av hög kvalitet. Det innebär att du kan planera, organisera och driva arbetet mot önskade resultat på ett effektivt sätt.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet!
ÖVRIGT
Intervju 1 sker via teams den 13 maj
Intervju 2 sker på plats den 23 maj
Vi använder oss av tester för en rättvis och icke-diskriminerande rekryteringsprocess.
Om du blir en av våra slutkandidater kommer en bakgrundskontroll att göras och före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.