Enhetschef LSS, tillsvidare

Arbetsbeskrivning

I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.



Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.



Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.



Beskrivning
Som enhetschef för kommunens LSS verksamhet ingår du, tillsammans med övriga enhetschefer, i kommunens vård- och omsorgsverksamhet.

Du är direkt underställd Socialchefen och ingår också i vård- och omsorgsverksamhetens ledningsgrupp. Som enhetschef inom LSS är du ansvarig för verkställighet och insatser inom LSS såsom personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson, avlösarservice i hemmet, korttidsvistelse för barn utanför hemmet, korttidstillsyn för skolungdom över 12 år, familjehem, bostad med särskild service för vuxna, bostad med särskild service för barn samt daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
- Leda och fördela arbetet inom samtliga ingående verksamheter mot uppställda mål och under dygnets alla timmar.
- Verkställa beslut från Försäkringskassan och kommunens biståndshandläggare (LSS).
- Arbeta med utvecklings- och framtidsfrågor inom ansvarsområdet.
- Ingå i avdelningens ledningsgrupp.
- Handleda medarbetare i det dagliga arbetet.
- Bedriva arbetsmiljöarbete enligt arbetsgivarens arbetsmiljöpolicy.
- Följa arbetsgivarens personalpolitiska program och övriga styrande dokument/policys.
- Tillse att samtliga omsorgstagare har genomförandeplaner som också följs upp.
- Rapportera enligt fastställda metoder till Försäkringskassan.
- Ansvara och genomföra budgetarbete enligt arbetsgivarens budgetprocess.
- Utföra personalplanering (rekrytering, vikarieanskaffning, schemaläggning, mm).
- Genomföra verksamhets-, personal- och ekonomiadministration enligt fastställda rutiner.
- Ansvarig för formell anhörigkontakt.
- Andra av chef tilldelade arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en för tjänsten relevant utbildning samt en gedigen erfarenhet från liknande verksamhetsområden. Vi ser gärna att du har arbetat i ledande befattning och har erfarenhet av att hantera ekonomi/budget, personal- och arbetsmiljöfrågor.

Som person har du ett tydligt och coachande ledarskap samt ett stort engagemang. Du är mål och resultatinriktad och har god kunskap inom de aktuella lagrummen avseende offentlig sektor främst inom LSS. Du är väl insatt i den kommunala beslutsprocessen och i din yrkesroll är du strategisk, kommunikativ och utvecklingsorienterad.

Vi lägger stor vikt på goda ledaregenskaper, samarbetsförmåga och personlig lämplighet.

Du ska ha goda kunskaper i svenska, tal och skrift.

Du har god datorvana för att kunna arbeta i de system som arbetsgivaren använder sig av. 

Körkort B krävs.

Övrigt
Tillträde enligt överenskommelse

Varaktighet tillsvidare

Sysselsättningsgrad heltid

Provanställning kan komma att tillämpas

Utdrag ur belastningsregistret krävs på denna befattning.

Kommunen ser positivt på om du även vill arbeta inom kommunens räddningstjänst som deltidsbrandman.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arjeplog kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 juli 2024
  • Ansök senast: 18 augusti 2024

Liknande jobb


8 november 2024

20 november 2024