OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo att göra verklig skillnad? Om du trivs i en spännande, snabbt föränderlig miljö, har en gedigen juridisk bakgrund och är redo att ta din karriär till nästa nivå, så har vi den perfekta tjänsten för dig.
Om jobbet
Som enhetschef för enheten Rättslig samordning, Betalningar, har du personalansvar och ansvarar för att leda ditt team mot framgång genom att säkerställa hög kvalitet i det juridiska arbetet, bidra till utvecklingen av metoder och processer samt hantera sanktioner och ingripanden.
I samråd med avdelningschefen utvecklar du verksamheten strategiskt och långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser. Du rapporterar till avdelningschefen och har ett nära samarbete med rådgivare och den andra enhetschefen på avdelningen. Du ingår även i verksamhetsområdets chefsgrupp.
Vi förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap.
Enheten Rättslig samordning, Betalningar ligger under avdelningen Betalrätt som bland annat ansvarar för rättslig rådgivning och juridisk kvalitetssäkring i de frågor som hör till verksamhetsområde Betalningar. Enheten fokuserar på tillsyn och regelgivning inom it-risker, säkerhetsskydd, penningtvätt och terroristfinansiering samt samordningen av uppbyggnaden av det civila försvaret för den finansiella sektorn.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har en jur.kand. eller juristexamen
• gedigen arbetslivserfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare
• har utmärkt kommunikationsförmåga, skriftligt och muntligt, samt förmåga att hantera och navigera i ett snabbt föränderligt landskap
• har bred kunskap om finansiell reglering, gärna med specialisering inom ett eller flera av de regelverk som kommer att tillämpas inom verksamhetsområdet
• uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• tidigare har haft en arbetsledande befattning
• har erfarenhet av författningsarbete, tillståndsgivning, tillsyn eller annan myndighetsutövning
• har erfarenhet av metod- och processutveckling.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• agera och ta beslut när det behövs
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
Området Betalningar ansvarar för tillsynen av clearingorganisationer för betalningar, betaltjänstföretag, betalningsrisker och krypto, it-risker, säkerhetsskydd, penningtvätt och terroristfinansiering samt samordningen av uppbyggnaden av det civila försvaret för den finansiella sektorn.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Andreas Heed, avdelningschef, 08-408 983 01
Sista ansökningsdag:
2023-08-18
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372