OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla Örebro kommuns arbete inom miljö och tillsyn? Till Miljöskyddsenheten söker vi nu en enhetschef som kan balansera lagkrav och service på ett sätt som skapar rättssäkerhet och trygghet för medborgare och medarbetare i Örebro kommun. Gillar du miljöfrågor, lagstiftning, engagemang och utveckling? Då ska du söka tjänsten som enhetschef!
Om tjänsten
Som enhetschef på miljö-och stadsbyggnadsförvaltningen jobbar du tillsammans med din enhet och dina chefskollegor med att säkerställa en god service, tydlig myndighetsutövning och ett bra samarbete både inom och utanför förvaltningen.
Som enhetschef ansvarar du för att leda och fördela arbetet vid enheten. Du kommer att leda enhetsmöten och arbetsplatsträffar och du stöttar miljö- och hälsoskyddsinspektörerna i de frågeställningar som uppstår. I din roll driver du avdelningens utvecklingsarbete på enheten.
Som enhetschef ingår du också i avdelningens ledningsgrupp där du tillsammans med övriga enhetschefer och verksamhetschefen arbetar för avdelningens och förvaltningens bästa.
Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare.
Exempel på arbetsuppgifter:
• personal-, verksamhets- och ekonomiskt ansvar för enheten
• leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare
• bidra till god samverkan med fackliga organisationer samt andra interna och externa parter
• omvärldsbevaka
Om arbetsplatsen
Miljöskyddsenheten har sin hemvist på Citypassagen som ligger i nära anslutning till centralstationen i Örebro.
På miljöskyddsenheten arbetar idag 20 miljö- och hälsoskyddsinspektörer och enheten är indelad i tre team; mark, vatten och industri.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För att lyckas i tjänsten som enhetschef på Miljöskyddsenheten ser vi att du bör vara en tydlig ledare som kan inspirera och driva utvecklingen av enheten framåt på ett inkluderande sätt. Ditt ledarskap kännetecknas av tillit och kommunikation. Du har ett lösningsorienterat förhållningssätt och en god samarbetsförmåga. Vidare ser vi att du bör ha sinne för ordning och reda och trivas med struktur och rutiner. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• akademisk examen om 180hp som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis naturvetenskaplig utbildning, inom juridik eller statsvetenskap
• dokumenterad erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• erfarenhet av myndighetsutövning
• B-körkort
Meriterande:
• erfarenhet av kommunal eller statlig tillsyn
• kunskap inom Miljöbalken
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 15 augusti eller enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 21 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67