OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mottagningsenhet vuxen
Drivs du av att engagera, utveckla och leda andra? Har du ledarerfarenhet inom området socialtjänst och vill vara en del av en ledningsgrupp där vi arbetar tillsammans, är nyskapande och gör skillnad?
Varmt välkommen att söka detta viktiga och spännande uppdrag som enhetschef!
Mottagningsenheten vuxen, inom avdelning Vuxen vid socialförvaltningen arbetar med myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen (SOL) samt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) för personer över 21 år med beroendeproblem.
Till mottagningsenheten vuxen hör även att handlägga våldsutövare samt spelmissbruk och avge körkortsyttranden. Enheten är belägen i samma lokaler och jobbar i nära samarbete med beroendeenhet ett och beroendeenhet två. De tre enheterna består av ca 50 medarbetare tillsammans, specialister, administratörer och socialsekreterare. Du kommer vara närmast chef för 15 av dessa.
Inom avdelningen finns förutom myndighet missbruk även öppenvård för vuxna, stödboende för både män och kvinnor, ett härbärge för män, stöd till utsatt för våld i nära relation. Vidare en boendeenhet, familjerådgivning, familjerätt och socialjour.
Läs mer om oss här (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/socialt-stod-till-vuxna/)
Ditt uppdrag
Fokus kommer att ligga på grunduppdraget, kvalitet i handläggningen och på att bygga upp självständiga och trygga handläggare. Ni kommer bland annat att arbeta med struktur, ordning och helhetssyn inom området. Personalgruppen är en välfungerande och stabil grupp med god erfarenhet inom området.
Hos oss har du stora möjligheter att vara med och påverka i olika frågor.
Ditt ansvar som enhetschef omfattar även enhetens samlade resultat och ekonomiska utfall. Detta innebär att du ser till att arbetet fördelas på ett sätt som optimerar enhetens kapacitet och används på ett kostnadseffektivt sätt. Du ansvarar också för att rådande lagstiftning, riktlinjer och rutiner följs.
Arbetsmiljöfrågor och kompetensförsörjning är prioriterat inom förvaltningen vilket innebär att du leder det systematiska arbetsmiljöarbetet, tillvaratar dina medarbetares synpunkter och ger stöd i kompetensutvecklingsfrågor.
Du ingår i avdelningens egen ledningsgrupp som fn består av 8 enhetschefer, där även HR deltar regelbundet och stöttar. I övrigt finns inom förvaltningen även stöd av ekonom, strateger, administratörer och samordnare.
Din bakgrund
Vi söker dig som har ledarerfarenhet och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Erfarenhet av att arbeta som chef med ansvar för personal, verksamhet, budget är meriterande. Du har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och relevant för tjänsten.
Du arbetar liksom vi digitalt och flexibelt i olika system och vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketets olika delar. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
B körkort är önskvärt.
I din ledarroll är du en trygg beslutsfattare med helhetssyn, en tydlig relationsskapare som arbetar resultatinriktat. Du är driven och nyfiken och trivs att arbeta i en utvecklingsorienterad miljö. Du har en god förmåga att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Vi värdesätter din förmåga att bygga relationer och vara tydlig, kommunikativ och pedagogisk i ditt ledarskap.
Välkommen att bidra med din erfarenhet och kunskap hos oss!
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten, kontakta:
Ann-Christine Dahlén, avdelningschef, 018-727 25 86
Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta:
Iréne Lavesson, HR-specialist, 018 727 12 91
Fackliga företrädare:
Vision: Sofia Venemalm 018-727 12 13
Akademikerförbundet SSR/SACO: Maria Persson 018-727 24 24
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43