OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med drygt 85 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.
Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd och service till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen har 1 400 anställda och vi omsätter årligen 900 miljoner kronor.
Verksamhetsområde myndighet är ett eget verksamhetsområde sedan i år. Vi bildar nu två enheter inom verksamhetsområdet och behöver rekrytera enhetschefer till dessa. Vi söker en chef till enheten för handläggning inom äldreomsorg och övrig SoL. Enheten har till uppgift att handlägga, besluta och följa upp ärenden enligt socialtjänstlagen. Enhetschefen ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp.
Enheten ska utmärkas av kvalitet, rättssäker handläggning och kostnadseffektiv verksamhet där medarbetarna är engagerade, delaktiga och professionella. Som enhetschef får du en viktig roll i att leda utvecklingen mot uppsatta mål.
Då enheten och tjänsten är ny får du en stor möjlighet att vara med att forma och påverka utvecklingen i myndighetsdelen inom vård- och omsorgsverksamheten i Botkyrka.
ARBETSUPPGIFTER
•personal- och arbetsmiljöansvar för en grupp på 18 medarbetare samt ekonomiansvar för enheten
•ansvar för styrning av verksamhetsområdets arbete och skapa förutsättningar för dina medarbetare att vara delaktiga i enhetens uppdrag, mål och resultat
•ärendedragning och handledning i ärenden samt omvärldsbevakning
•styra, utveckla och säkra en rättssäker handläggning av biståndsbedömning
•samverka med utförare inom vårt verksamhetsområde för äldreomsorgen samt med externa parter såsom landstinget, försäkringskassa och arbetsförmedling och andra kommuner i berörda frågor
•avtals- och upphandlingsfrågor vid externa placeringar
KVALIFIKATIONER
•högskoleexamen från socionomprogrammet eller annan relevant utbildning
•erfarenhet av myndighetsutövning
•mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom SoL och LSS
•har erfarenhet av en politisk styrd organisation
•ledarerfarenhet är meriterande
Som person är du
•en tydlig, coachande och närvarande ledare
•en god problemlösare
•stabil och trygg i dig själv
•mycket bra på att samarbeta och samspela med andra
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet!