OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med nära 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.
Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd och service till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen har cirka 1 100 tillsvidareanställda och har en budget på 900 miljoner kronor.
Vi söker en chef till enheten för handläggning inom äldreomsorg och övrig SoL. Enheten har till uppgift att handlägga, besluta och följa upp ärenden enligt socialtjänstlagen. Som enhetschef kommer du att ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp. Placeringen är i Tumba, 25 minuter från City.
Enheten myndighet har till uppgift att handlägga, besluta och följa upp ärenden enligt socialtjänstlagen och LSS. Vi är i framkant i frågor som berör jämställdhet och interkulturalism och utmärks av stolta, engagerade och drivna medarbetare som är nyfikna och har mod att pröva nya idéer. Vi står inför spännande förändringar som ska göra oss till en tydlig verksamhet där du får stora möjligheter att forma och påverka utvecklingen. Våra förändringar innebär allt från organisatoriska till att jobba med utvecklingsfrågor som t. ex. ny teknik, omvärldsförändringar, ny lagstiftning mm.
ARBETSUPPGIFTER
•personal- och arbetsmiljöansvar för en grupp på 18 medarbetare samt ekonomiansvar för enheten
•ansvar för styrning av verksamhetsområdets arbete och skapa förutsättningar för dina medarbetare att vara delaktiga i enhetens uppdrag, mål och resultat
•ärendedragning och handledning i ärenden samt omvärldsbevakning
•styra, utveckla och säkra en rättssäker handläggning av biståndsbedömning
•samverka med utförare inom vårt verksamhetsområde för äldreomsorgen samt med externa parter såsom landstinget, försäkringskassa och arbetsförmedling och andra kommuner i berörda frågor
•avtals- och upphandlingsfrågor vid externa placeringar
KVALIFIKATIONER
•högskoleexamen från socionomprogrammet eller annan relevant utbildning
•erfarenhet av myndighetsutövning
•mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom SoL och LSS
•har erfarenhet av en politisk styrd organisation
•ledarerfarenhet är meriterande
Som person är du
•en tydlig, coachande och närvarande ledare
•en god problemlösare
•stabil och trygg i dig själv
•mycket bra på att samarbeta och samspela med andra
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet!
ÖVRIGT
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp!