OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Till avdelning Myndighet söker vi nu en enhetschef då vår kollega planerar att gå i pension. Avdelning Myndighet är en del av Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen i Göteborgs stad. Inom avdelningen håller vi på att organisera för att möta framtida behov bättre. Vi ser att myndighetsutövningen måste utvecklas och ta in nya perspektiv där hjälpen blir till hjälp. Du kommer att verka inom stadsområde Sydväst och vara en av tre enhetschefer som tillsammans driver utvecklingen.
Uppdraget som myndighetschef i Göteborgs Stad innebär att leda, planera, utveckla och ansvara för din enhet när det gäller verksamhet, ekonomi och personal. Medarbetarnas arbetsmiljö är ett grundläggande fokus i ditt arbete. Du leder verksamheten genom att visa tillit för dina medarbetare, vilket vi ser som en förutsättning för en fungerande verksamhet.
Som myndighetschef hos oss har du flera arenor du verkar inom. Du kommer ha ett nära samarbete med samtliga kollegor inom avdelning myndighet. Tillsammans med chefskollegor och övriga medarbetare kommer du vara delaktig i att formulera och driva avdelningen mot uppsatta mål. Vi arbetar med ett tillitsbaserat arbetssätt, där samverkan är en stark komponent. Övriga viktiga intressenter är andra avdelningar och förvaltningar, brukargrupper och fackliga förbund, vilka är naturliga partners för att nå de mål vi sätter upp.
Ditt huvuduppdrag som myndighetschef innebär ansvar för enhetens arbete med att på bästa vis tillgodose de sökandes behov av stöd. Detta kan ske genom myndighetsbeslut av beviljade bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) men kan också mynna ut i förslag om mer generella insatser. Det är viktigt att din avdelning företräder den enskilde så att den på ett tryggt vis hittar rätt instans i vår organisation.
Är du en ledare som ser möjligheter och är en tydlig vägvisare vid förändringar? I så fall kan vi erbjuda dig ett spännande utvecklingsarbete tillsammans med kunniga kollegor, medarbetare och chefer. Vi utgår från Göteborgs stads förhållningssätt, det innebär att vi har fokus på vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kandidatexamen från socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av myndighetsutövning avseende tillämpning av lagstiftning (SoL). Vidare ser vi gärna att du har tidigare ledarerfarenhet, av särskilt intresse är inom myndighet.
För att passa i rollen ser vi att du är en person som motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Vi efterfrågar inte personligt brev i denna rekrytering, du kommer att få chansen att svara på frågor om dina kvalifikationer. Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Intervjuer sker under vecka 50-51 För de kandidater som går vidare i processen sker testning vid CLU (Center för ledarutveckling inom Göteborgs stad Assessment Center) 25 och 26 januari.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.