Enhetschef Myndighet  Vuxen

Enhetschef Myndighet Vuxen

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i Hörby kommun

Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet.
Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur.
Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta.

Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare.
Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten.

Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter.



ARBETSUPPGIFTER
Vi omorganiserar vår Myndighet och utökar chefsledet för att möta framtiden och medborgarna i Hörby kommun ännu bättre. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För medarbetarna och verksamhetschefen är det viktigt att du vill bevara det fina samarbetet som finns internt och att du styr tillitsbaserat och får medarbetarna att växa. I Hörby arbetar vi tillsammans!

Det övergripande uppdraget som enhetschef innebär att du planerar, utvecklar och följer upp din verksamhet, samt ger dina medarbetare stöd i det dagliga arbetet. Du har personal-, budget-, och arbetsmiljöansvar samt ansvarar för kvalitet och utvecklingsarbete. Uppdraget innebär också att du, utifrån styrdokument och ekonomiska förutsättningar, formulerar och omsätter visioner och mål i din verksamhet. Du företräder i alla ärende i förvaltningsrätt/kammarrätten så mod och erfarenhet kring det är en merit. I rollen ingår att tillsammans med dina kollegor utveckla och driva verksamheten mot ständiga förbättringar och följa upp verksamhetens resultat.
Som enhetschef inom myndigheten ingår du i Myndighetens ledningsgrupp där du bidra med kunskap, öppenhet, viljan till samarbete och humor. I vår ledningsgrupp samspelar och stöttar vi varandra och vi arbetar tillsammans med omtanke för varandra, medarbetarna och för kommuninvånarna.

Enheten består av SoL-biståndshandläggare, missbruk/socialpsykiatrihandläggare, VINR handläggare och LSS-handläggare. Till din hjälp i vardagen har du 1:e socialsekreterare. Enheten består av ca 15 medarbetare. Individens behov i centrum (IBIC) ligger till grund för den individuella biståndsutredningen. Enheten arbetar med fokus på individens delaktighet och självbestämmande i utredningsförfarandet. Att arbeta förebyggande i linje med förslaget till nya socialtjänstlagen och äldreomsorgslagen är prioriterat. Det förebyggande arbete står i centrum och utvecklas ständigt ihop med kommunens öppenvård. VINR handläggarna är direkt underställda enhetschefen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är trygg i rollen som ledare och som trivs allra bäst när du får vara en del av ett engagerat team som arbetar mot tydliga mål. Vi är övertygande om att du med din lyhördhet och tillit har förmågan att skapa en stark teamkänsla. För oss är det otroligt viktigt att du har ett genuint intresse för människor! Vidare tror vi att har en stark vilja att bidra till verksamhetens, din och dina medarbetares utveckling. Du är tydlig och rak i ditt sätt att kommunicera, och du har lätt för att både arbeta ensam och samverka med andra. Då ditt uppdrag är brett och varierande behöver du ha god initiativförmåga, vara flexibel och kunna prioritera och anpassa dig efter situationen.

Du som söker är socionom eller av arbetsgivaren likvärdig högskoleutbildning, har kunskap om myndighetsutövning inom offentlig förvaltning krävs. Du har flera års erfarenhet av ledarskap och arbete inom politisk styrd offentlig verksamhet, då ditt uppdrag kommer att vara komplext och med fokus på medborgarnas bästa i förvaltningens processor. Du har vana att själv företräda ärende inför nämnd, förvaltningsrätt/kammarrätt. Har du arbetat i en liknande verksamhet är det självklart en merit vi värderar högt, men vi tror att du även kan ha andra värdefulla erfarenheter som bidrar till framgång. Du är van vid att leda relevanta processer inom likande uppdrag. Du behöver ha erfarenhet av olika digitala verksamhetssystem. Har du kännedom om LifeCare är det en bonus och B-körkort är ett krav då resor i tjänsten förekommer.

För att lyckas i rollen behöver du
• vara mål- kvalitet och resultatorienterad
• kunna leda dig själv och kan arbeta mot uppställda mål och göra dem levande i vardagen
• samspela med såväl dina medarbetare som din omgivning för att utvecklas tillsammans samt uppnå verksamhetens gemensamma målsättning.
• ha en god balans mellan reflektion och handlingskraft.
• vara trygg, modig och pedagogisk i ditt ledarskap.
• vara en god kommunikatör och har ett öppet och positivt förhållningssätt i mötet med andra
• vara van vid och vill arbeta kunskapsbaserat och processorienterat samt är öppen för att söka och prova nya lösningar med individens bästa i fokus.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intervjuer för enhetschef för vuxen kommer vara 10 januari



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!


Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Tack på förhand!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Hansson
0415.378102
Ingrid Larsson
0415.37 83 94
Fackliga representanter nås via växeln.
0415.37 80 00
Susanne Broddmarker
0415.378014
Ewa Mellerström
0415-37 82 59
Carina Claesson
0415-378160
Tommy Karlsson/Vision

Fackliga representanter nås via växeln 0415-180

Anette Ågren

Charlotte Nilsson

Sammanfattning

Besöksadress

24280 Hörby
None

Postadress

None
Hörby, 24280

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024