OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder.
Är du redo för en ny utmaning? Vi söker dig som vill vara med och skapa vår nya avdelning. Vi genomför nu en omorganisation där det blir mindre enheter för att möjliggöra ett nära ledarskap. Den nya organisationen gäller från och med den 1 september i år.
Avdelningen för vuxenstöd ansvarar för att utreda, bedöma och besluta om insatser till vuxna inom områdena våld i nära relation, missbruk och socialpsykiatri samt ekonomiskt bistånd. Även utförardelen inom socialpsykiatri och missbruk tillhör avdelningen.
Vi söker nu en enhetschef till enheten för stöd till vuxna som hanterar både myndighetsarbetet inom våld i nära relation, missbruk och socialpsykiatrin men även vår öppenvård ingår på enheten och blir därför den nya enhetschefens ansvar.
På enheten arbetar totalt 13 medarbetare som den nya enhetschefen kommer ha ansvar för. Vi värnar om ett gott arbetsklimat på avdelningen där humor och nära till skratt premieras. Vi värnar även om att dela med oss av varandras kompetens och att både utmana och utmanas.
Ditt nya jobb
Som enhetschef på avdelningen för vuxna är du underställd avdelningschef och är en av totalt tre enhetschefer.
Du kommer arbeta som operativ enhetschef och arbetar därför verksamhetsnära, fördelar det dagliga arbetet, ser till att det flyter på samt leder arbetet mot uppställda mål. Du arbetar coachande med starkt fokus på att skapa gott samarbete och förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap samt ett gott arbetsklimat.
Du har ett personal- och budgetansvar för verksamheten och har ett nära samarbete med övriga två enhetschefer och avdelningschef där ni tillsammans planerar, organiserar och utvecklar verksamheten genom god kommunikation och medarbetarnas delaktighet. Tillsammans stimulerar och stödjer vi medarbetarna så att avdelningen bedriver ett systematiskt förbättringsarbete samt upprätthåller en väl fungerande verksamhet vad gäller evidensbaserade metoder, rättssäkerhet, kvalitet och kostnadseffektivitet. Tillsammans med medarbetarna och avdelningschef driver du utvecklingsarbetet framåt inom respektive område.
I din nya roll har du kunskap och intresse för de områden som ingår på enheten. Då vi har ansvar för både myndighetsutövning och även behandling för dessa målgrupper ser vi gärna att du arbetat med både och.
I ditt ledarskap har du förmågan att omsätta den politiska inriktningen till verksamhet med god kvalitet för medborgarna i kommunen. Du kommunicerar mål och skapar delaktighet i arbetet genom att uppmuntra och tillvarata goda idéer. Du har lätt för att bygga relationer såväl på alla nivåer i organisationen som i externa kontakter. Du är en erfaren ledare med god förmåga att se helheter och sammanhang. Du lägger vikt vid en god kommunikation och lever ditt budskap.
Din profil
Vi söker dig som är socionom och har arbetat samt har kunskap och intresse för att arbeta och utveckla arbetet för samtliga målgrupper som ingår inom verksamhetsområdet. Vi ser helst att du har erfarenhet av att både ha arbetat inom myndighetsutövning och behandling inom verksamhetsområdet.
Vi ser att du har/är:
• Socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
• Erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning inom kommunal verksamhet och inom de målgrupper som vi hanterar på enheten.
• Erfarenhet av att ha arbetat inom ledande funktion.
• Krav på kunskap i arbetmiljöarbete och arbetsrätt.
• Relationsskapande och har lätt för att samverka med andra.
• Trygg och stabil i ditt ledarskap.
• God förmåga att kommunicera i tal och skrift.
• Förmåga att vara tydlig och att kunna fatta beslut i en komplex verksamhet.
• Framåtblickande och utvecklingsorienterad.
• Mycket god förmåga att genom medarbetarnas delaktighet leda verksamheten mot nämndens mål.
• Meriterande om du har erfarenhet av personalansvar.
• Meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat inom utförarsidan, tex med behandling och/eller i öppen verksamhet inom verksamhetsområdet.
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidareanställning, dock kan provanställning komma att tillämpas
Tillträde
1 september 2024 eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag
2024-06-13
Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen "Ansök". Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17