OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är indelad i tre geografiska områden samt stöd- och serviceenheten. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. Kommunen har infört fritt val i hemtjänsten.
Förvaltningen befinner sig i ett omfattande innovativt förändringsarbete i form av att införa heltid som norm i en traditionellt sett deltidsanpassad organisation.
Förvaltningen har totalt 80 enhetschefer direkt underställda fyra verksamhetschefer inom hemtjänst-, vård och omsorgsboende-, hälso och sjukvårdsverksamhet samt enheter inom funktionshinderområdet stöd och service. Vi erbjuder våra ledare varierande interna utbildningspaket och nätverksträffar som syftar till att uppnå arbetsglädje och ett livslångt lärande. Organisationen välkomnar och stöttar kreativa och innovativa ledare. HR-, Ekonomi, -IT och bemanningsfunktion utgör ett stöd till dig som chef i ditt dagliga arbete.
Vill du var med och leda en spännande verksamhet? Tillsammans gör vi skillnad med fokus på medborgarens behov!
Myndighetsenheten, med ca 70 medarbetare, arbetar under ledning av myndighetschefen med utredning och beslut om insatser och avgifter enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och BAB Lagen om Bostadsanpassning (BAB ). Myndighetsenheten består i sin tur av tre enheter och nu söker vi enhetschef till enhet 2. Enhet 2 består av 17 medarbetare, som ansvarar för avgiftshandläggning, bostadsanpassningsbidrag, biståndsbedömning till kunder under 65 år för SoL samt för LSS.
Läs gärna mer om myndighetsenheten på kommunens webbsida www.kristianstad.se
Arbetsuppgifter
Arbetet som enhetschef myndighetsenheten innebär att utifrån mål ansvara för verksamhets- och kvalitetsutveckling. Du har det totala ledningsansvaret för verksamheten med personal-, arbetsmiljö- och ekonomiansvar med ansvar för 17 medarbetare. En viktig del i arbetet är samverkan med såväl interna som externa aktörer. Du förväntas skapa en verksamhet som håller en hög kvalitet med nöjda kunder samt har förmåga att skapa ett gott arbetsklimat.
Som enhetschef är du en viktig arbetsgivarföreträdare som med kunden i fokus leder dina medarbetare. Som ledare drivs du av utmaningen att i en dynamisk organisation skapa förutsättningar för sunda värderingar och tillåtande kultur, som i sin tur ger arbetsglädje och medverkar till ett gott resultat. Du arbetar strategiskt genom att identifiera behovet inom din enhet satt i relation till förvaltningens politiska uppdrag, som sedan omsätts i praktiskt arbete i relation med kunderna.
I Kristianstads kommun ska chefer verka för att alla medarbetare känner ett personligt medarbetarskap. I detta ingår medarbetarens förståelse för den egna uppgiften, ansvaret för att ta egna initiativ, förmågan att se sig själv som en viktig del av helheten samt att ta ansvar för utveckling och kvalitet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning som exempelvis till socionom eller sociala omsorgsprogrammet. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom Sol och goda kunskaper om lagstiftningen som styr verksamheten. Det är meriterande om du har chefserfarenhet samt kunskaper om LSS, bostadsanpassning och avgiftsbeläggning. Du kan kommunicera väl både muntligt och skriftligt och har god datorvana. Körkort är ett krav.
Det är av vikt att du har ett bra, tydligt ledarskap och kan omsätta mål och visioner till praktisk handling. Du är utvecklings- och resultatinriktad med förmåga att se helheten. Självklart har du förmåga att fatta beslut, prioritera, delegera och skapa en god arbetsmiljö.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med anställningsstart snarast enligt överenskommelse. Placering är i Kristianstad på östra kommunhuset i direkt närhet till busshållplats.
Sista ansökningsdag är 2017-03-14.
Anställningsintervjuer är bokat till 20-21 mars så vi ser gärna att du söker snarast.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta myndighetschef Lotta Lindberg på tfn 044- 13 57 67.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21