OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enhetschef myndighetsutövning
till funktionshinderverksamheten/ socialpsykiatrin, Sociala omsorgsförvaltningen.
Sista ansökningsdag: 2016-09-01.
(Ref nr 30:2016:34)
Med över 100 000 invånare är Borås landets trettonde största kommun med cirka 11 000 medarbetare.
Sociala Omsorgsförvaltningen har ungefär 1000 anställda och 45 chefer och är en av 12 förvaltningar i Borås Stad.
Sociala omsorgsförvaltningen bedriver verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt IFO Vuxen/Socialpsykiatri. Vi kommer nu att utöka med ytterligare en enhetschef för myndighetsutövningen. Som en av de centraliserade förvaltningarna har vi en unik möjlighet att arbeta med gemensamma mål för området, helhetsperspektiv och nytänkande. Inom förvaltningen pågår ett spännande utvecklings- och förändringsarbete kring lednings och styrningsprocessen som syftar till att förbättra och stärka vår organisation både internt och externt.
Borås Stad investerar i sina chefer och för att ytterligare stärka ditt ledarskap kommer du att ingå i Borås Stads ledarutvecklingsprogram. Du kommer även att medverka och vara aktiv i flera olika chefsforum, inom förvaltningen, inom kommunen och externt
Anställningsvillkor: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Arbetsuppgifter: Som enhetschef ansvarar du för personer som fattar myndighetsbeslut i sitt tjänsteutförande gentemot personer med LSS tillhörighet och/eller personer med psykisk funktionsnedsättning. Gruppens uppgift är att, utifrån gällande lagstiftning, informera, utreda behov och fatta beslut om insatser av stöd som personen behöver för att klara sin vardag. I ditt ansvar som chef ingår personal- och arbetsmiljöfrågor, budgetansvar, metodutveckling samt att verka som ett stöd och bollplank för dina medarbetare i det dagliga arbetet. Det är ett självklart inslag att samverka och samarbeta med andra förvaltningar och myndigheter, såväl internt som externt. I ditt arbete har du utöver sedvanliga stödfunktioner som HR och ekonomi även juridisk kompetens att tillgå. I ditt arbete har du också ett nära samarbete med övriga chefer i förvaltningen. Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp som leds av områdeschefen.
Kvalifikationer: Vi söker dig som har högskoleutbildning med relevant inriktning, exempelvis socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet. Du har erfarenhet av myndighetsutövning. I rollen ser vi ditt ledarskap som en nyckelegenskap, både avseende erfarenhet och personlighet. För dina medarbetare är du en förtroende- och trygghetsskapande chef som samtidigt kan vara tydlig, sätta gränser och hantera svåra samtal. Du är väl införstådd med att detta är en myndighetsroll som kräver professionalitet i alla lägen. Du trivs med ett stort mått av självständighet och driver din verksamhet framåt på ett kostnadseffektivt sätt.
Upplysningar lämnas av områdeschef Susanne Sprigg på tfn: 033-35 77 33 alternativt personalsekreterare Jessika Olausson på tfn: 033-35 78 78. Fackliga företrädare nås via Borås Stads växel på tfn, 033-35 70 00.
Vi arbetar med löpande urval och kommer kontinuerligt kalla intressanta sökande till intervju.
Välkommen med din ansökan tillsammans med meritsammanställning senast 2016-09-01.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare