OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social Välfärd ska verka för goda och jämlika livsvillkor för kommuninvånarna. Vi ansvarar för stöd och service till äldre och funktionsnedsatta. Därutöver erbjuder vi stöd och behandling till barn, familjer och vuxna inom socialtjänsten. Med ett helhetsperspektiv i vårt arbete utgår vi från den enskildes resurser och förmågor och värnar om att den enskilde ska vara delaktig och ha inflytande över den hjälp han eller hon får.
Beskrivning
Vi söker enhetschef till enheten Myndighetsutövning inom området Myndighetsutövning, stöd och behandling.
Enheten har tidigare varit direkt underställd områdeschef, men kommer nu att få en egen enhetschef.
Som enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp och ansvarar för enheten Myndighetsutövning. Enheten arbetar med handläggning av ärenden enligt socialtjänstlagen (biståndshandläggning) och handlägger ärenden, från ansökan/anmälan till beslut, utifrån delegation av nämnd. Det ingår även att ge service till allmänheten genom att informera om Social Välfärds verksamhet samt att bedriva uppsökande verksamhet. Då Lidköpings kommun utreder hur kommunens förvaltning, det vill säga, tjänstemannaorganisationen, ska vara organiserad kan eventuellt annan myndighetsutövning komma att överföras till enheten.
Arbetsuppgifter
Rollen som enhetschef innebär att du leder, samordnar, planerar och utvecklar verksamheten mot uppställda politiska mål och i enlighet med gällande lagstiftning samt enligt kommunens mål, policydokument, riktlinjer och rutiner.
Du har ansvar för verksamhetens innehåll och kvalité, ekonomi, personal och arbetsmiljöfrågor. Du ger medarbetarna möjlighet till delaktighet och inflytande.
I din roll ingår att aktivt bevaka omvärlden och använda denna kunskap för att utveckla din verksamhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen som svarar mot ansvarsområdet. Du besitter goda ledaregenskaper och har erfarenhet av arbetsledande befattning. Du har god kunskap om handläggningsprocessen och de lagar och föreskrifter som styr verksamheten. Du har även kunskap och erfarenhet inom ekonomi, personaladministration samt IT.
Du har lätt för att samarbeta, är självständig, flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter samt har en god förmåga att prioritera och organisera dina arbetsuppgifter. Du har förmåga att skapa en kreativ och öppen dialog och delaktighet och kan genom ditt engagemang få med dig och lyfta dina medarbetare samt hitta lösningar tillsammans med andra aktörer.
Du behöver ha goda kunskaper i svenska samt god datavana. B-Körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Villkor
Planerat startdatum för denna tjänst är 1 oktober 2022.
Om arbetsgivaren
Det vi gör är viktigt för många, på flera sätt alla dygnets timmar, året om.
Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi gör det bästa här och nu, samtidigt har vi siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens hållbara Lidköping. En resa vi gör tillsammans med dem vi är till för och som vi vill ska präglas av engagemang och modet att testa nytt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad för medborgaren, företagaren, föreningen och de som besöker Lidköping. Du har dessutom stora möjligheter att utvecklas inom ditt yrke. Inkludering och mångfald är lika självklart för oss som för dig.
Nu behöver vi bli fler – varmt välkommen du med till Lidköping vid Vänern.
Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.