Enhetschef Myndighetsutövning, utredning SoL vuxna, funktionsnedsättning

Enhetschef Myndighetsutövning, utredning SoL vuxna, funktionsnedsättning

Arbetsbeskrivning

Individ- och familjenämnden,  Stöd och omsorg,  består av tre verksamhetsområden: Myndighetsutövning, verkställighet IFO och verkställighet Funktionshinder.

Myndighetsutövning har i sitt verksamhetsområde totalt ca 270 medarbetare och ansvarar för utredning och uppföljning av insatser till barn, ungdomar och vuxna i enlighet med aktuell lagstiftning.

Utredning SoL vuxna består idag av 2 enheter, en enhet som är mer riktad mot missbruk, kriminalitet och våld i nära relationer och den andra enheten är riktad mot behov utifrån funktionsnedsättning. Det är till den senare som vi nu söker en enhetschef med ansvar för verksamhet, ekonomi och personal (ca 18 medarbetare).

Vi söker dig som om är utvecklingsinriktad och vill leda verksamheten utifrån helhetssyn på medborgaren och dess behov med hög delaktighet bland medarbetarna. Är du den vi söker?

Dina arbetsuppgifter

Som enhetschef Inom området myndighetsutövning pågår ett kvalitetsarbete som syftar till att samordna insatser och med olika kompetenser möta den enskilde och dess behov. Det innebär att du som är intresserad av uppdraget kommer att vara en del i ett viktigt förändringsarbete.

En del i utvecklingen med att samordna innebär också att vi ska ställa om och arbeta nära varandra inom myndighetsutövningen för att skapa förutsättningar för nya arbetssätt.

Det innebär att just detta uppdrag kommer att vara formulerat i riktning mot den nya samordnade myndighetsutövningen. Din insats blir att leda dina medarbetare mot målbilden och skapa förutsättningar för samarbeten med de som främjar kvaliteten för den enskilde.

Som enhetschef för utredning SOL vuxna (funktionsnedsättning) kommer du i nära samarbete med andra enheter och chefer utveckla din verksamhet. Inom ramen för utvecklingsarbetet så är det taget ett inriktningsbeslut som innebär att de två enheterna som utreder vuxna i behov av insatser enligt SOL ska närma sig varandra och samordna kring de enskilda. Det ska främja samordning, helhetssyn på den enskilde, säkerställa rättssäkerhet samt rätt insats i rätt tid.

Du kommer att ingå i biträdande verksamhetschefs ledningsgrupp.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har:

socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
goda kunskaper om gällande lagstiftning enligt socialtjänstlagen, bestämmelser och riktlinjer som styr arbetet inom verksamhetsområdet.
goda kunskaper i svenska språket samt god förmåga att kommunicera i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha jobbat som chef inom myndighetsutövande socialtjänst, gärna inriktning funktionshinderområdet. Du har också erfarenhet av förändringsledning och samverkan med samarbetspartners kopplade till uppdraget.

Du som söker : 

Ser det som självklart att samarbeta nära dina kollegor inom området.
Ser förändringsledning som en viktig del i ledarskapet.
Ser dina medarbetare som förutsättningar för att nå alla mål med verksamheten och skapar förutsättningar för att medarbetare utvecklas och har en god arbetsmiljö.
Ser dig som första linjens chef som en del av ledningen för hela verksamheten men med störst fokus på just dina medarbetare
Det är tydligt för dig att medborgaren är i fokus och att kvalitet är det som ska uppnås.

Självklart drivs du av frågor och har intresse för verksamheter inom socialtjänsten, och du har ett särskilt intresse för myndighetsutövning. Du är mål- och resultatorienterad och har god förmåga att säkerställa att arbetet sker strukturerat, rättssäkert och metodiskt. Du har också en god förmåga att entusiasmera och leda dina medarbetare i verksamhetsutveckling. Det är viktigt att du är tydlig med god förmåga att kommunicera budskap och förväntningar. Då verksamheten är samverkansorienterad är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och har förmåga att bygga relationer både med medarbetare och chefskollegor.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga kompetenser, motivation och engagemang för tjänsten. 

Följ Umeå kommun på Linkedin! 
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

Liknande jobb


Enhetschef Barn och Unga, socialförvaltning Nordost

Enhetschef Barn och Unga, socialförvaltning Nordost

4 november 2024

Enhetschef till Råd- och stödenheten

Enhetschef till Råd- och stödenheten

22 november 2024

Enhetschef till familjerätten

Enhetschef till familjerätten

21 november 2024

21 november 2024