Enhetschef Nyhetsdesk och mediacenter

Enhetschef Nyhetsdesk och mediacenter

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag
Kommunikationsavdelningen har sen ett drygt år tillbaka förändrat sin organisation.

Ett viktigt syfte med förändringen är att bättre koordinera och samordna myndighetens aktuella budskap och att de är exponerade i relevanta kanaler. Därför har vi skapat en enhet som ansvarar för att driva, samordna och förmedla nyheter, information och fakta om Arbetsförmedlingens verksamhet till media samt i interna och externa kanaler.

Du har ett viktigt uppdrag i att skapa en välfungerande ledningsgrupp och driva och utveckla enheten. Du verkar för en god arbetsmiljö och skapar förutsättningar för fortsatt utveckling av självledarskapet, ett coachande ledarskap och tillämpning av feedbackkultur. Du arbetar för en inspirerande kultur som präglas av kund- och medarbetardrivet synsätt och ständiga förbättringar. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen enhet och i god samverkan med fackliga parter. Som enhetschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och ledningsfilosofi.

Enhetschefens uppdrag och ansvar
Som enhetschef ingår du i avdelningschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra enhetscheferna att ansvara för hela avdelningens resultat och utveckling.
Du har ett viktigt uppdrag i att skapa en välfungerande ledningsgrupp och tillsammans med sektionschefer driva och utveckla enheten. Du verkar för en god arbetsmiljö och skapar förutsättningar för fortsatt utveckling av självledarskapet, ett coachande ledarskap och tillämpning av feedbackkultur.
Du arbetar för en inspirerande kultur som präglas av kund- och medarbetardrivet synsätt och ständiga förbättringar. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen enhet och i god samverkan med fackliga parter. Som enhetschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och ledningsfilosofi.

Arbetsuppgifter
- Leda arbetet mot en ökad koordinering och samordning av Arbetsförmedlingens aktuella budskap
- Driva processen på enheten för att ta fram och följa upp mål som är kända, förstådda och accepterade av alla medarbetare på enheten
- Aktivt delta i processen för koordinering och samordning av hela myndighetens kommunikation
- Ge råd och utbildar i delar av verksamheten som producerar innehåll samt talespersoner i media
- Omvärldsbevaka genom att följa, identifiera och aktivt söka information som påverkar Arbetsförmedlingen
- Ansvara för myndighetens kriskommunikation
- Du behöver ofta snabbt kunna växla mellan strategiska och operativa uppgifter och uttrycka dig väl i tal och skrift

Grundläggande krav för tjänsten
Skallkrav

Minst ett års erfarenhet av:

- Chefskap på motsvarande nivå med verksamhets- och personalansvar från annan organisation

Eller

- Chefskap med verksamhets- och personalansvar inom Arbetsförmedlingens verksamhet

Samt

- Utbildning inom kommunikation eller journalistik på högskolenivå eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Minst fem års aktuell erfarenhet av arbete med media, press och PR
- Erfarenhet av att ha arbetat med internkommunikation i större organisationer

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

 
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Placeringsorten är Solna. Möjlighet till distansarbete finns.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-05-29.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


PR & Communications Manager

PR & Communications Manager

23 maj 2024

11 januari 2024