OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Alingsås kommun och Lerums kommun har beslutat om att starta upp en ny gemensam Överförmyndarenhet i samverkan. Som ett första steg i detta arbete söks nu en enhetschef för den nya överförmyndarenheten. Enhetschefen kommer att få börja med att ta fram gemensamma processer och dokument som behöver vara på plats för att kunna starta upp överförmyndarsamverkan och så kommer verksamheterna att fasas ihop under hösten 2021, för att formellt starta upp senast 1 januari 2021.
Överförmyndarenheten är organiserad inom kommunledningskontorets stabsavdelning och ansvarar mot överförmyndarnämnden i Alingsås och överförmyndarnämnden i Lerum. Nämndernas uppdrag är att hjälpa invånare i behov av god man eller förvaltare.
Enheten kommer att bestå av 5 handläggare och en enhetschef tillika handläggare, dvs totalt 6 personer.
Nämnderna är enligt lag en tillsynsmyndighet för gode män, förvaltare och förmyndare. Verksamheten omfattar ca 900 ärenden.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som enhetschef ansvarar du för verksamhetens styrning och ledning samt att ta fram styrande dokument. Du arbetar till stor del med att leda och fördela arbetet inom enheten, samtidigt som du är en del av verksamheten som du planerar och deltar i tillsammans med dina medarbetare. I tjänsten ingår budget-, personal- och arbetsmiljöansvar.
Tjänsten innebär att du kommer att arbeta som handläggare 50% där du arbetar med att granska personer med uppdrag som gode man, förvaltare och förmyndare sköter sina åtaganden. Du kommer att föredra ärenden vid överförmyndarnämndens månatliga sammanträden. I tjänsten ingår att ha kontakter med domstolar, huvudmän, ställföreträdare, anhöriga, vård- och omsorgsförvaltning, socialförvaltning med flera myndigheter och andra kontaktytor.
Vi arbetar för att digitalisera verksamheten på alla plan men framförallt för att digitalisera gode mäns och förvaltares ekonomiska redovisningar för att skapa en mer effektiv och rättssäker hantering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har slutförd utbildning/ examen inom juridik, ekonomi, socialt eller annat samhällsvetenskapligt ämne som arbetsgivaren bedömer relevant. Vi söker dig som har erfarenhet av ledarskap och är väl förtrogen med rättsområdet som överförmyndare från kommunal eller offentlig förvaltning och har förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet. Krav för tjänsten är flerårig erfarenhet av överförmyndarverksamhet, det är även meriterande att leda projekt inom området.
Individer, grupper och organisationen lever i ständig förändring och har behov i olika situationer. Vi efterfrågar dig som har ett närvarande och situations anpassat ledarskap. Som ledare har du ett coachande förhållningssätt och arbetar aktivt med att skapa engagemang hos dina medarbetare. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga och utgår från ett prestigelöst förhållningssätt. Arbetet kräver att du har en god förmåga att planera, strukturera och utveckla verksamheten. Du ska ha stort intresse för utvecklingsarbete, gärna inom digitalisering och intresse av att driva verksamheten framåt.
Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.