OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristinehamns kommun har cirka 24.300 invånare och ligger vid Vänerns strand i Värmland. Här finns ett gott företagsklimat, ett rikt kultur- och fritidsliv samt tillgång till vacker skärgård och natur.
Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Vi har den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp dess beslut. Förvaltningen består av kansliavdelning, ekonomiavdelning, personalavdelning, IT-avdelning och planeringsavdelning. Tillsammans ska vi leda och samordna kommunens arbete.
Nu söker vi en enhetschef till överförmyndarenheten vid kansliavdelningen.
Kommunerna i östra Värmland, Kristinehamn, Karlskoga, Degerfors, Storfors och Filipstad bildade en gemensam överförmyndarnämnd vid årsskiftet 2010/2011. Nämndens kansli är placerat i Kristinehamn. Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Verksamhetens uppgift är att skydda personer som inte själva på grund av sjukdom, psykisk funktionsnedsättning eller ålder kan tillvara ta sin rättigheter och sin ekonomi.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att vara enhetschef tillika överförmyndarhandläggare på 50/50.
Som enhetschef har du ansvar för resultat, personal och ekonomi. Du leder och utvecklar verksamheten utifrån de behov som finns. Du ansvarar också för att följa upp kvaliteten på verksamheten samt att arbeta med ständiga förbättringar av verksamhetens innehåll och arbetssätt. I arbetet ingår även att vara föredragare och protokollförare i överförmyndarnämnden.
I arbetsuppgifterna som överförmyndarhandläggare ingår att självständigt utöva tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Att utöva tillsyn innebär bl.a. granskning av årsredovisningar, arvsskiften och köpekontrakt. Vidare ingår att ansöka hos tingsrätten om anordnande av godemanskap och förvaltarskap samt rekrytering och utbildning av gode män och förvaltare. Du ska fatta rättssäkra beslut på delegation från överförmyndarnämnden.
KVALIFIKATIONER
Du har juridisk, ekonomisk eller beteendevetenskaplig utbildning på högskolenivå eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du ska ha några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Erfarenhet från myndighetsutövning alternativt erfarenhet som chef är ett krav.
Som person är du strukturerad, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt. Du är trygg, stabil och har ett positivt förhållningssätt. Att vara prestigelös, ha god samarbetsförmåga och att kunna hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang är viktigt. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme och integritet. Då arbetsbelastningen varierar bör du känna dig bekväm i att tidvis arbeta i ett högt tempo. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Kristinehamn kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lönechef Lotta Rolfsson
0550-869 61
Vision Inger Svensson
0550-869 63
IT-chef Stellan Sjögren
0550-880 20
SACO Hans Hjelm
0550-880 25
Chef informationsenheten Lars Ahlqvist
0550-88003
DIK Torunn Öberg
0550-88171
Ekonomichef Morgan Persson
0550-880 24
Kanslichef Peter Eskebrink
0550-858 36
Personalchef Niclas Friman
0550-880 50
Vision Inger Svensson
0550-880 55