OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.
Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.
Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun. Nämnden är gemensam med Hammarö kommun. Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i Föräldrabalken, Förmynderskaps-förordningen och Förvaltningslagen. Uppdraget är att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare (även kallade ställföreträdare) tar till vara sina huvudmäns rättigheter på ett bra sätt. Huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med någon form av funktionsnedsättning och som därmed inte kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Efterfrågan på gode män, förvaltare och förmyndare är stor och växer i takt med den ökande befolkningstillväxten i Karlstads och Hammarö kommuner. Överförmyndarkansliet har 7 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef på överförmyndarkansliet får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med goda utvecklingsmöjligheter. Du ansvarar för enhetens personal, ekonomi och verksamhet samt driver utvecklingen framåt. Du leder arbetet utifrån kommunens värdegrund, Vi är till för karlstadsborna och utifrån politiska beslut.
Du är föredragande tjänsteman i Karlstads-Hammarö överförmyndarnämnd och din närmsta chef är den administrative chefen vid kommunledningskontoret.
KVALIFIKATIONER
Den chef vi söker ska vara relationsskapande, trygg och stabil samt ha lätt för att samverka med andra på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Du bör ha ledarerfarenhet från offentlig eller privat verksamhet. Har du erfarenhet av överförmyndarverksamhet så är det meriterande.
Ditt ledarskap skapar helhetssyn och engagemang bland medarbetarna och du har ett stort intresse för utvecklingsarbete och därmed att driva verksamheten framåt. Du involverar medarbetarna och har hög delaktighet hos hela arbetslaget i verksamhetsutvecklingen.
Vi söker dig som har högskoleexamen inom juridik, ekonomi, beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från kommunal eller offentlig förvaltning och därigenom förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är en stor fördel.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02