OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, omsorg om personer med funktionsnedsättning och individ- och familjeomsorg.
Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
Beskrivning
Inom Omsorgen om personer med funktionsnedsättning (OF) ryms verksamheter som; personlig assistans, LSS-boenden, korttidsvistelse och daglig verksamhet, samt boenden och boendestöd inom socialpsykiatri.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef inom personlig assistans säkerställer du att dina brukare alltid får sin beviljade personliga assistans utförd. Du ansvarar för ca 30 medarbetare och verksamheten bedrivs ute i brukarnas hem. Vi arbetar med att utveckla enheten för personlig assistans både vad gäller insatsernas kvalité, personalens arbetsmiljö och enhetens ekonomi. Du jobbar i team med ytterligare en enhetschef inom personlig assistans där ni driver verksamheten tillsammans men inom ramen för ett eget ansvarsområde. Ni samarbetar över gränserna och har samsyn i det som är gemensamt. Som enhetschef inom personlig assistans ingår du tillsammans med nio enhetschefskollegor och verksamhetschef i OF:s ledningsgrupp.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
- Du leder och fördelar arbetet för ditt område och har ansvar för verksamhetsutveckling, budget, personal samt arbetsmiljö.
- Du leder verksamheten utifrån lokala och nationella mål och riktlinjer.
- Du har den enskilde i fokus där brukarens inflytande över insatsernas utförande är en grundläggande del i arbetet
- Du har kunskap om och arbetar utifrån systematiskt arbetsmiljöarbete
- Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner.
- Som chef förväntas du arbeta för effektiva processer, optimerad bemanning och för en budget i balans.
- Du ger stöd och handledning till medarbetarna och är närvarande i ditt ledarskap.
- Du hanterar både strategiska och operativa frågor i nära samarbete med andra chefer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning, ex vis socionom, social omsorg eller annan likvärdig utbildning, alternativt på annat sätt har skaffat dig motsvarande färdigheter. Erfarenhet från att leda verksamheter inom funktionshinderområdet är meriterande.
Vi söker dig som kan bidra till utvecklingen av kommunens funktionshinderverksamhet och som har förmåga att på ett engagerat sätt, leda och inspirera dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Eftersom insatserna utförs i de enskildas hem sker mycket av dina kontakter med medarbetare via telefon. Du behöver därför vara bekväm med att leda på avstånd, vara tydlig i din kommunikation och ha hög tillgänglighet.
Villkor
Ansökan bör innehålla meritförteckning, betygsavskrifter och i övrigt sedvanliga handlingar som åberopas. Din ansökan skall vara oss tillhanda senast 2021-03-09.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsperioden.
OBS! Vi önskar inte motta förslag om extern rekryteringshjälp vid denna rekrytering.
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Om Bollnäs kommun
Vi anställda på Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!