OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
En av våra kollegor går vidare till annat uppdrag och vi behöver därför en ersättare.
Vill du vara med och utveckla arbetssättet inom personlig assistans? Ser du möjligheter vid förändringar och vill du vara med och anordna personlig assistans för personer med funktionsnedsättning? Då är du den vi söker!
Personlig assistans är organiserad under avdelning "Daglig verksamhet och Stöd" och som enhetschef är du organiserad direkt under verksamhetsområdet personlig assistans. Vi utför personlig assistans inom hela Göteborg och tillsammans med dina enhetschefskollegor driver du utvecklingen av den personliga assistansen. Du kommer ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp där ni kommer att vara elva enhetschefer, en metodutvecklare och en produktionscontroller.
Din kommande chef i uppdraget som enhetschef för personlig assistans är verksamhetschef Kerstin Almgren, hon beskriver sitt ledarskap så här:
"Min ledarstil präglas av ett coachande ledarskap och mitt arbetssätt genomsyras av transparens, delaktighet och entusiasm. Jag är modig och mitt mål är att skapa en trygg situation där alla vill engagera sig med stöd av ett nära och situations anpassat ledarskap".
Uppdraget som enhetschef innefattar personal-, budget- och arbetsmiljöansvar, samt ansvar för enhetens verksamhetsområde. Du är ansvarig för att formulera och fastställa operativa mål och strategier för enheten samt följa upp och utvärdera resultatet.
I vår ledningsgrupp arbetar vi ständigt med att säkerställa verksamhetens kvalitet och stödet till den enskilde som vi vill att du ska vara en del av. Vi satsar även mycket på att utveckla vår ledningsgrupp och rollen som chef. Som enhetschef har du tillgång till handledning. Just nu är vi inne i ett spännande skede där vi står inför förändringar vad gäller utveckling av vår interna verksamhet inom personlig assistans. Sedan förvaltningen bildades i januari 2021 pågår implementering av centraliserat arbetssätt och gemensamt förhållningssätt.
Som stöd i ditt arbete har du tillgång till en välfungerande stödorganisation för metod- och verksamhetsutveckling, korttidsrekrytering, schemaplanering och administration.
Göteborgs Stad erbjuder goda möjligheter till stöd och utveckling genom bland annat chefscoaching och ett flertal olika utbildningar. Som ny enhetschef kommer du att delta i både centralt och lokalt introduktionsprogram.
KVALIFIKATIONER
Det är ett krav att du har högskoleutbildning med minst 120 högskolepoäng, gärna som beteendevetare, socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Det är ett meriterande om du har erfarenhet av arbete som enhetschef inom personlig assistans eller liknade verksamhet.
Vi söker dig som har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du är närvarande, lyhörd och engagerad vilket syns i ditt ledarskap. Du tänker nytt, vågar stå för fattade beslut och har förmågan att göra dem begripliga för medarbetarna.
Vi har mycket framåtanda och tycker också att en del av jobbet är att ha kul tillsammans. I vår ledningsgrupp tycker vi att olikheter är en styrka. Vill du vara en del av oss?
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.