OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social Välfärd ska verka för goda och jämlika livsvillkor för kommuninvånarna. Vi ansvarar för stöd och service till äldre och funktionsnedsatta. Därutöver erbjuder vi stöd och behandling till barn, familjer och vuxna inom socialtjänsten. Med ett helhetsperspektiv i vårt arbete utgår vi från den enskildes resurser och förmågor och värnar om att den enskilde ska vara delaktig och ha inflytande över den hjälp han eller hon får.
Inom Funktionsnedsättning ger vi stöd till personer med varaktig funktionsnedsättning. Vi arbetar aktivt med vår värdegrund, som innebär att alla ska känna sig trygga och nöjda med det stöd vi ger. Alla ska uppleva att de har ett värdigt liv och möjlighet att känna välbefinnande. Vi har ett helhetsperspektiv i vårt arbete och ser till det friska hos den enskilde. Vi ger aktiverande och motiverande stöd och hjälp som utgår ifrån den enskildes resurser och förmågor.
Beskrivning
För vissa personer som har stora funktionsnedsättningar med omfattande behov av hjälp för att klara sin vardag, finns personlig assistans som hjälp.
Det innebär att man har en eller flera assistenter som hjälper till med det man inte klarar av själv. Syftet är att personen ska leva ett så självständigt liv som möjligt, på sina egna villkor.
Den som beviljats assistans ska själv bestämma hur och vad som ska göras, medan assistenten hjälper till med det som brukaren inte klarar på grund av sin funktionsnedsättning.
Arbetsuppgifter
Idag arbetar tre enhetschefer och en administrativ resurs tillsammans för att verkställa beslut om Personlig assistans. Då en av våra enhetschefer byter uppdrag internt är en av tjänsterna nu vakant. Rollen som enhetschef innebär att du leder, samordnar, planerar och utvecklar verksamheten mot uppställda politiska mål och i enlighet med gällande lagstiftning samt enligt kommunens mål, policydokument, riktlinjer och rutiner.
Som enhetschef har du ansvar för verksamhetens innehåll och kvalité, ekonomi, personal och arbetsmiljöfrågor. Tillsammans med dina medarbetare ska du verkställa beviljade insatser av god kvalité. Du ansvarar för att ni arbetar med genomförandeplaner på bästa sätt och också för det vardagliga pedagogiska arbetet.
Som enhetschef ska du leda och coacha enhetens medarbetare så att vi arbetar enligt den upprättade verksamhetsplanen och tar tillvara på allas kompetenser. Du är tillsammans med medarbetarna ansvarig för att genom engagemang och delaktighet fortsätta utveckla verksamheten.
I din roll ingår att aktivt bevaka omvärlden och använda denna kunskap för att utveckla din verksamhet. Du arbetar med teamutveckling samt ger medarbetarna möjlighet till delaktighet och inflytande. I ditt arbete ingår även kontakter med brukare, närstående och andra externa och interna samarbetspartners.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har för uppdraget lämplig högskoleutbildning och erfarenhet inom vård och omsorgsområdet, gärna med inriktning funktionsnedsättning.
Du har kunskap och erfarenhet inom ekonomi, personaladministration och IT och är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som styr verksamheten. Du har också ledarerfarenheter och goda ledaregenskaper samt har erfarenhet av att arbeta med människor som har olika funktionsnedsättning.
Vi söker dig som har förmåga att driva utvecklings- och kvalitetsarbete samtidigt som du är flexibel, kreativ och lösningsfokuserad. Du har en stor självkännedom, är trygg i dig själv och har förmåga till reflektion. Du har också en förmåga att skapa trygghet och motivera dina medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov. Du har förmåga att skapa en kreativ och öppen dialog och delaktighet och kan genom ditt engagemang få med dig och lyfta dina medarbetare.
Arbetet är självständigt och kräver god förmåga att kommunicera med såväl interna som externa kontakter. Du har lätt för att samarbeta, är självständig, flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter samt har en god förmåga att prioritera och organisera dina arbetsuppgifter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
Vi kommer att begära ett utdrag från belastningsregistret före en anställning.
Urvalsprocessen kommer påbörjas under ansökningstiden.
Om arbetsgivaren
Det vi gör är viktigt för många, på flera sätt alla dygnets timmar, året om.
Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi gör det bästa här och nu, samtidigt har vi siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens hållbara Lidköping. En resa vi gör tillsammans med dem vi är till för och som vi vill ska präglas av engagemang och modet att testa nytt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad för medborgaren, företagaren, föreningen och de som besöker Lidköping. Du har dessutom stora möjligheter att utvecklas inom ditt yrke. Inkludering och mångfald är lika självklart för oss som för dig.
Nu behöver vi bli fler – varmt välkommen du med till Lidköping vid Vänern.
Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.