OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering, skydd av person, lokaler och egendom.
Avdelningen består av tre enheter; enheten för beredskap och fysisk säkerhet, enheten för informationssäkerhet och säkerhetsskydd samt enheten för personsäkerhet och säkerhetssamordning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som chef för enheten för personsäkerhet och säkerhetssamordning planerar, leder och följer du upp enhetens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert mot verksamhetsmålen. Du bidrar aktivt till att skapa en positiv arbetsmiljö som uppmuntrar till kreativitet och samarbete.
För att lyckas i rollen som chef för enheten för personsäkerhet och säkerhetssamordning är du van att leda personal och har vana att leda ett strategiskt och operativt säkerhetsarbete. Medarbetarna på enheten är placerade på flera olika orter och de är specialister inom sitt område. Du behöver därför ha förmåga att anpassa ditt ledarskap efter individens behov, tillämpa tillitsbaserat ledarskap och finnas tillhands när du behövs. Du är en person med integritet och du är en god förebild. Du ser statstjänstemannarollen och den statliga värdegrunden som en självklar grund att utgå från och du är ett proffs på bemötande.
Du drivs av att tillsammans med andra utveckla organisationen, ser helheter och tar dig an svåra uppgifter som inte har någon självklar lösning. Arbetet är kvalificerat och kräver driv och eget ansvar. Du arbetar i ett högt tempo, ofta med många olika frågor samtidigt. Arbetsuppgifterna är ofta komplexa och myndighetsövergripande vilket ställer höga krav på din förmåga att prioritera. Du tycker om miljöer där det händer mycket och du anpassar dig snabbt till nya förutsättningar. Inom enhetens ansvarsområde inryms bl.a. personsäkerhet, incidentledning av säkerhetsincidenter, utbildning och stöd till övrig verksamhet, förvaltning av säkerhetsanläggningar samt genomförande av visselblåsarutredningar. Enheten svarar också för att planera och upprätthålla avdelningens beredskapstjänstgöring.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen alternativt eftergymnasial utbildning med säkerhetsinriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst tre års chefserfarenhet med personal, verksamhets- och budgetansvar
• Minst två års erfarenhet under de senaste fem åren av att leda ett strategiskt och operativt säkerhetsarbete inom statlig myndighet
• Erfarenhet av att ha jobbat med personsäkerhetsfrågor och eller förvaltning av säkerhetsanläggningar
• Kunskap och erfarenhet av ytterligare minst ett av enhetens ansvarsområden
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
• Att bygga upp och stärka relationer, dvs lätt för att skapa förtroende, vara trygg, ödmjuk och empatisk
• Är lugn, stabil och har kontroll över dig själv i utmanande situationer. Du är ansvarskännande, har en hög personlig mognad och ett gott omdöme
• Att skapa struktur för ditt eget och andras arbete
• Att förmedla information så att andra förstår, dvs vara bekväm med att tala inför grupp, hålla presentationer och utbildningar
• Att välja utifrån helheten vad som ska göras och i vilken ordning. Du kan snabbt sätta dig in i olika problemställningar och prioritera
• Att bidra med strategiskt perspektiv
• Att upptäcka utvecklingsbehov, sätta sig in i olika problemställningar
• Att få andra att växa, vara prestigelös och gärna dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Göteborg, Lund, Stockholm eller Östersund.
Resor förekommer.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.
Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast 25 mars 2022. Intervjuer kommer att hållas under vecka 16 och 17.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.