Enhetschef, planering, uppföljning och ledningsstöd

Enhetschef, planering, uppföljning och ledningsstöd

Arbetsbeskrivning

Drivs du av ett utmanande ledaruppdrag som bidrar till samhällsnytta? Som chef hos oss har du en viktig roll i Skatteverkets förändringsresa.

Vi söker dig som är en kommunikativ och resultatinriktad ledare. Du ser digitaliseringens möjligheter, är öppen för nytänkande och visar tillit till medarbetarnas förmågor.

Om jobbet
Som enhetschef för Planerings-, uppföljnings- och ledningsstödsenheten leder, planerar, utvecklar och följer du upp enhetens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert mot verksamhetens mål. Enheten ansvarar för Skatteverkets övergripande processer för verksamhetsstyrning, för myndighetens verksamhetsplan, årsredovisning, budget samt prognoser och uppföljning. I uppdraget ingår också att ansvara för Skatteverkets kvalitetsarbete, intern styrning, kontroll och samordning av myndighetens riskhantering. Enheten bereder Skatteverkets styrmodell, inriktning och myndighetsövergripande strategier, ger stöd till Skatteverkets ledningsgrupp i styrningsfrågor och i samverkan med andra myndigheter. 

Du är personalansvarig för verksamhet med omkring 15 medarbetare fördelade på två orter. Det innebär att du leder på distans i en virtuell organisation. Du rapporterar till Ekonomidirektören och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Tillsammans med övriga chefer har du ett helhetsansvar för verksamheten och att driva strategisk utveckling i linje med Skatteverkets inriktning. I din roll företräder du Skatteverket både internt och externt och arbetar ständigt för ett fortsatt högt förtroende. För att trivas i rollen måste du uppskatta att arbeta tillsammans med andra, vara lyhörd för behoven i verksamheten och i vår omvärld. Du måste se till helheten, gilla problemlösning och våga utmana det invanda.

Som enhetschef har du mandat, ansvar och förtroende att skapa förutsättningar för resultat, utveckling och god arbetsmiljö.

Du är placerad i Solna.   

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- ha strategisk förmåga och helhetssyn
- kunna leda och driva myndighetsövergripande processer mot uppställda mål
- kunna fatta beslut
- visa mod i ledarskapet genom att vara öppen för nytänkande
- leda utveckling och lärande genom att skapa förutsättningar och engagemang
- visa tillit till medarbetarnas förmågor och främja ett aktivt medarbetarskap
- vara stabil och trygg som person och i din arbetsgivarroll
- ha en god kommunikationsförmåga och skapa ett gott samarbetsklimat.

Du ska även ha:

- en högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik, statsvetenskap eller motsvarande utbildning
- flera års kvalificerad och bred erfarenhet av verksamhetsplanering, uppföljning, strategi- och styrningsarbete i myndighet
- minst tre års aktuell chefserfarenhet
- erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete 

Det är önskvärt att du har chefserfarenhet från statlig myndighet, kommunal verksamhet eller storbolag samt kunskap om gällande regelverk och förordningar för statlig ekonomiadministration.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som enhetschef är tidsbegränsat.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2020
  • Ansök senast: 6 mars 2020

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


Enhetschef för Gata/park

10 januari 2025

10 januari 2025

Projektchef

Projektchef

9 januari 2025