OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Lidköpings kommun!
Du letar efter nya utmaningar. Vi letar efter dig!
Vi hoppas att du vill vara en del av en välkomnande och hållbar kommun som drivs av engagemang. Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi har siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens Lidköping. Hos oss får du möjlighet att testa nytt och utvecklas samtidigt som du dagligen gör skillnad för invånare, företagare, föreningar och besökare i Lidköping.
Vi behöver bli fler – varmt välkommen med din ansökan till Lidköpings kommun!
Om jobbet
Enheten Projekt arbetar med planering, projektering och ansvar för byggledning av primärt byggnader, men även infrastrukturprojekt som exempelvis broar och gatuprojekt.
Enheten har 6 tillsvidareanställda.
Lidköping är i en tillväxtfas och har flertalet projekteringar som pågår och som kommer startas de närmsta åren. En stor del av tjänsten består i att vara delaktig i pågående projekt och att stötta och leda projektledare. Som enhetschef förväntas du också kunna leda vissa egna projekt inom enheten. Även löpande och skicklig kommunikation med flertalet entreprenörer är en viktig del av uppdraget.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef i Lidköpings kommun har du ansvar för verksamheten, personalen och ekonomin för din enhet.
Du är chef för enheten Projekt och kommer att ha projektledare direkt underställt dig. Du har ansvar för nybyggnation och projektutveckling, vilket innebär ett nära samarbete med andra sektorer, projektledare och entreprenörer. Du kommer dagligen hantera projekt och byggnationer såväl små som större. Ditt arbete kräver lyhördhet gentemot verksamheters behov. Ditt arbete kommer även innebära ekonomiskt ansvar för de projekt som hanteras och därmed ett nära samarbete med ekonom. Vi hanterar löpande olika typer av entreprenadformer. Du har arbetsmiljöansvar och ska tillse att gällande lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter följs, som till exempel allmänna bestämmelser för byggnadsentreprenader och lagen om offentlig upphandling.
I din roll arbetar du både med fokus på det dagliga arbetet likväl som du har fullt ansvar över den övergripande ekonomin och enhetens utvecklingsfrågor. Du ingår i områdets ledningsgrupp och har ett nära samarbete med våra fastighetsförvaltare och övriga enhetschefer inom området som bland annat ansvarar för att planera underhåll i våra fastigheter. Inom Enhet fastighet finns flertalet specialistkompetenser som du kan komma att ha nära samarbete med. Du rapporterar till Områdeschef för Område fastighet och projekt.
Som ledare är du en förebild genom ett tydligt, kommunikativt och engagerat ledarskap. Du har stort intresse för att samarbeta, utveckla organisationen och coacha dina medarbetare. Du bidrar till ett positivt arbetsklimat som leder till effektivitet och goda resultat.
Vem är du?
I denna roll vill vi att du har en akademisk utbildning som är relevant för uppdraget. Du ska ha goda kunskaper om entreprenadjuridik samt olika entreprenadformer. Du har också insikt och kunskap kring Boverkets byggregler (BBR) och andra regelverk som är styrande inom byggsektorn.
Du är mål- och resultatorienterad, van att ta beslut och har förmåga att strukturera verksamheten på ett effektivt sätt. Du förväntas ingå i ledningsgruppen för Område fastighet och projekt och vi ser därför det som en merit om du arbetat i en ledningsgrupp tidigare.
Arbetet som enhetschef är både en omväxlande och utmanande roll. Du måste uppskatta dina medarbetare och deras engagemang att påverka. Du har god social kompetens och gillar att bygga relationer och möta kunder och medarbetare i sociala arbetssammanhang. Du har en förmåga och ett intresse av att skapa och stötta medarbetarens utveckling.
För att klara av rollen behöver du ha god ordning och reda samt arbeta på ett strukturerat sätt. Du behöver ha god förmåga att hantera stress då det är många uppdrag som pågår samtidigt. Du behöver besitta kunskap och förmåga att kunna göra bra ekonomiska avvägningar likväl som att prioritera och få uppdrag genomförda. Det är viktigt att du har en förmåga och intresse av att utveckla verksamheten och kan se helheten utan att fastna i detaljer. Ekonomisk hushållning är en självklarhet för dig.
Vi kommer lägga vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten kräver B-körkort.
Intervjuer kan göras löpande innan ansökningsdatumets utgång.
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss på Lidköpings kommun? Gå in på http://www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.