OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Kungliga Myntkabinettet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.
Arkeologerna bedriver en modern och effektiv konsultverksamhet inom arkeologi och kulturmiljö med hög ambition att förmedla och skaffa ny kunskap om vårt förflutna. Vi består av drygt 100 medarbetare som är fördelade på våra fem kontor i Linköping, Lund, Mölndal, Stockholm och Uppsala. Vår verksamhet finansieras genom externa uppdrag och vi omsätter årligen c:a 140 Mkr.
Om enheten
Hos oss får du möjlighet att ansvara för en enhet med kunniga kollegor som brinner för arkeologisk kunskapsproduktion och verksamhetsutveckling.
Enheten består av arkeologer som är specialister på GIS/arkeologisk dokumentationsteknik samt kommunikatörer/redaktörer. Enheten ansvarar för utveckling, förvaltning och stöd inom digital dokumentation, kommunikation och vårt varumärke. Dessutom ansvarar enheten för Intrasis, en arkeologisk GIS-/databashanterare. Intrasis används för arkeologisk information i våra externa uppdrag och säljs även utanför den egna organisationen
Den matrisorganiserade enheten består för närvarande av elva medarbetare utspridda på fem kontor.
Arbetsuppgifter
Genom ett aktivt och coachande ledarskap, i kombination med stark servicekänsla och externt fokus, vill vi att du säkerställer och driver enhetens verksamhet och utveckling vidare samt stärker Arkeologernas marknadsposition. Du har en nyckelroll i utvecklingen och förvaltningen av Arkeologernas IT- och GIS- plattform, marknadskommunikation och vårt varumärke. Genom ditt och enhetens arbete skapar vi samordningsvinster där kopplingen mellan enhetens olika verksamhetsområden är tydlig. De flesta av dina medarbetare ingår i våra externa uppdrag och du ansvarar för samordningen av detta arbete samt stärker vår beställarkompetens inom enhetens ansvarsområden.
Du ingår i Arkeologernas ledningsgrupp och förväntas att aktivt driva de frågor som enheten ansvarar för.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har kunskaper om och erfarenheter av GIS-verktyg och kan se kombinationen av både kommunikation och digitalisering som naturliga delar av en verksamhet. Vi ser gärna att du har en akademisk examen i för tjänsten relevanta områden. Erfarenheter inom databashantering, annan teknik (ex totalstation och GPS) samt kunskaper om program/teknik som används för dokumentation är nödvändigt. Du har känsla för kommunikation via olika kanaler samt redaktionellt arbete. Du är kvalitetsmedveten, behärskar svenska och engelska i tal och skrift samt har känsla för service. Vi ser gärna att du har pedagogisk erfarenhet samt erfarenhet av ledarskap. Kännedom om svensk uppdragsarkeologi är meriterande.
Personliga egenskaper
Vår verksamhetsidé bygger på mål- och resultatfokus. Därför förväntas du ha en affärsmässig utgångspunkt, vara strukturerad och ha en förmåga att prioritera. Du tar och behåller initiativ. Du har intresse av utveckling och förstår betydelsen av aktiv förvaltning. Det är också betydelsefullt att du är positiv, kommunikativ, tydlig och har en förmåga att se helheten. Du är dessutom prestigelös och samarbetsvillig. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidare och på heltid. Vi tillämpar provanställning i sex månader. Arbetsplatsen är Stockholm. Med en decentraliserad organisation ingår resor inom landet.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senaste 13 december. Du ansöker genom att klicka på knappen "Ansök" längst ner till höger.