OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen.Konsumentverket finns i Karlstad där cirka 100 personer arbetar med konsumentfrågor av skiftande slag.Konsumentinformation, marknadskontroller och tillsyn av marknadsföringslagstiftning, varors och tjänsters säkerhet, reklam och avtalsvillkor, privatekonomi, kvalitet och miljöpåverkan samt konsumentrelaterade handikappfrågor är några viktiga områden. Enhetschef Ref.nr.714 Dina arbetsuppgifter Rättsavdelningen arbetar med marknadsrättslig tillsyn enligt bland annat marknadsföringslagen, lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden och prisinformationslagen.Vi tillämpar även i övrigt konsumentskyddande lagstiftning, analyserar och utvecklar det konsumenträttsliga skyddet genom att bedriva en aktiv tillsyn inom myndighetens ansvarsområden.På avdelningen finns idag tre enheter; två rättsenheter och ett KO-sekretariat.Tjänsten är placerad på Rättsenhet 1 där sakområdena elektronisk kommunikation, resor och hälsa idag är prioriterade områden.Enheten består för närvarande av 12 personer. Som enhetschef ansvarar du för att leda och fördela arbetet på enheten och är direkt underställd avdelningschefen, tillika stf KO.Du kommer att ha att ha planerings-, resultat- och budgetansvar för enhetens verksamhet samt arbetslednings- och personalansvar för enhetens medarbetare. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och har i denna egenskap gemensamt ansvar för samordning, prioritering och samverkan inom det rättsliga området. Din bakgrund Befattningen kräver följande kompetenser och egenskaper: .Juristexamen eller annan relevant högskoleexamen och breda kunskaper inom relevanta rättsområden..Företräde ges för sökande som har stor erfarenhet av förhandlingsarbete samt tillämpning av marknadsrättslig och konsumentskyddande lagstiftning..Erfarenhet av att hålla i samt driva projekt är meriterande..Vara ansvarstagande, drivande och resultatinriktad..Tycka om att arbeta både självständigt och i team och ha ett trevligt och socialt sätt..Ha förmåga att hålla en helhetssyn inom Konsumentverkets verksamhet och samtidigt kunna fokusera på den egna verksamhetens genomförande..Ledarstilen ska präglas av såväl lyhördhet som beslutsmässighet..Mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga..God förmåga att inspirera, utveckla och stödja medarbetare inom enheten..Tidigare ledarskapserfarenhet med personalansvar är meriterande..God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska..Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.Konsumentverket strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personligheter berikar vår verksamhet.Vi ser helst att du söker tjänsten på Konsumentverkets webbplats, via Konsumentverkets rekryteringsprogram, e-rekrytering.www.ledigatjanster.konsumentverket.se Ansökan märkt med "ref nr 714" ska ha inkommit senast den 18 augusti 2008.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef