Enhetschef Servicecenter Trafikkontoret

Enhetschef Servicecenter Trafikkontoret

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Trafikkontoret ansvarar för att Stockholm ska ha trygga och attraktiva offentliga platser, effektiva transportlösningar och god framkomlighet. Vi planerar, bygger och underhåller gator och torg, så att stockholmarna både vill vistas och kan ta sig fram i den allt tätare staden. För att klara vårt uppdrag är vi 400 kompetenta medarbetare, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en vacker, ren, levande och trygg stad, både idag och i framtiden.



Om kommunikationsavdelningen
Kommunikationsavdelningen leder, driver och koordinerar trafikkontorets interna och externa kommunikation, från planering till genomförande och uppföljning.

Vi säkerställer att kommunikationen är tillgänglig, aktiv och trovärdig samt att den följer stadens övergripande riktlinjer. Den kraftiga expansions- och utvecklingsfas som Stockholm befinner sig i ställer stora krav på en konsekvent och samlad kommunikation.

Avdelningen består av tre enheter – Projektkommunikation, Redaktion och kommunikationsstöd samt Servicecenter. Dessutom ingår funktioner som ansvarar för pressfrågor, internkommunikation och digitala kanaler som rapporterar direkt till kommunikationschefen. Totalt är vi ca 40 medarbetare på avdelningen. 

Enheten Servicecenter ansvarar för inkommande kontakter till trafikkontoret. Dygnet runt tar vi emot felanmälningar via telefon och webb för stadens trafik- och utemiljö. Vi besvarar frågor och tar emot, handlägger och tar tillvara på alla synpunkter och idéer som kommer in via mejl och webb. Enheten består idag av 25 tillsvidareanställda och ett 10-tal timanställda medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef har du personal-, budget- och verksamhetsansvar för enheten Servicecenter. Du har en strategisk roll inom kommunikationsavdelningen där du även ingår i ledningsgruppen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att leda, följa upp och utveckla arbetet inom enheten. Det förvaltningsgemensamma servicecentret etablerades i maj 2019 och under 2020 och 2021 pågår en uppbyggnad och utveckling av funktionen. Det innebär utveckling av uppdrags- och tjänsteutbud, förändring av arbetssätt, förtydligande av roller och organisation samt upprättande av samarbetsformer gentemot uppdragsgivare och stadens kontaktcenter. Utvecklingen bedrivs i projektform och du kommer att ha ett nära samarbete med projektet för att bidra till att projektets mål och effektmål uppnås.
Du har stöd av tre processledare som ansvarar för enhetens verksamhetsprocesser och en fjärde med ansvar för enhetens stöd- och kompetensförsörjningsprocess inkluderande rekrytering, schemaläggning, personalutveckling och -administration.  

Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du har:

- Högskoleutbildning (eller annan likvärdig yrkesinriktad utbildning) inom relevant inriktning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- ledarskapsutbildning
- chefserfarenhet i en politiskt styrd organisation
- dokumenterade erfarenheter av att driva förändringsarbete och utveckla kulturen, mot ett process- och kundorienterat arbetssätt
- mångårig erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med kundservice
- mångårig erfarenhet av att leda större arbetsgrupper
- goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande med:

- erfarenhet som chef över andra chefer
- goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Som person motiveras du av att arbeta mot mål och fokuserar på resultat. Du leder, motiverar och förser andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du planerar, organiserar, gör korrekta avvägningar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du säkerställer att budskap når fram och agerar för hela verksamhetens bästa. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer samt är tillmötesgående och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. 

Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Urval och intervjuer kommer inledas under ansökningstiden. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Cecilia Lindqvist
cecilia.lindqvist@stockholm.se

Sammanfattning

Besöksadress

Ragnar östbergs plan 1
None

Postadress

Ragnar östbergs plan 1
Stockholm, 11221

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

20 november 2024