OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Beskrivning
Sektionen för missbruk, socialpsykiatri och personlig assistans är en av fem sektioner inom avdelning Social omsorg.
Inom sektionen arbetar åtta enhetschefer med boendestöd och sysselsättning, boende och stöd för personer med missbruksproblematik, bostad med särskild service och personlig assistans. Vi söker nu enhetschef till en av våra boendeenheter. Sektionen står inför stora och spännande förändringar som på olika sätt berör de olika enheterna, bland annat införande av IBIC och heltidsresan. Utöver det befinner sig sektionen som helhet i ett utvecklingsarbete kring hur vi på bästa sätt utifrån organisation, kompetens och tillgängliga resurser kan möta de individuella behov som finns hos brukarna.
Du kommer ingå i sektionens ledningsgrupp och ansvara för sektionens och verksamhetens mål. Vill du bli en del av en positiv, energisk och drivkraftig ledningsgrupp med målsättningen att skapa framtidens socialtjänst med fokus på utveckling av insatser på hemmaplan, då är du välkommen att söka denna tjänst!
Arbetsuppgifter
Boendeenheten består av fyra olika verksamheter, två bostad med särskild service och två dagliga sysselsättningar som du tillsammans med kunnig personal arbetar för att ge brukaren ett hem i en trygg miljö där ni ger stöd och service och strävar mot ett självständigt liv för brukaren. I rollen som enhetschef för Boendeenheten ansvarar du för ca 25 medarbetare. Tillsammans skapar ni en meningsfull vardag för brukaren utifrån dennes behov. Som enhetschef krävs att du har ett nära och utvecklingsorienterat ledarskap och genom detta kan engagera, entusiasmera och verka för en god arbetsmiljö samt har fokus på att nå målen för brukaren och verksamheten. Verksamhetens mål är att öka de boendes inflytande och delaktighet, ha gott samarbete med närstående och företrädare samt att ha engagerade medarbetare som aktivt deltar i verksamhetens kvalitetsutveckling.
Vidare innebär arbetet att du har operativt ansvar för verksamhetens alla delar, ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Du arbetar med mål och styrning, månadsmått, ekonomi och uppföljning där du regelbundet rapporterar till din sektionschef. Samverkan internt och externt är centralt för ett gemensamt resursutnyttjande och för den enskildes bästa.
Kvalifikationer
Du har adekvat högskoleutbildning motsvarande socialpedagog/socionomexamen och du vill aktivt delta i vårt utvecklingsarbete. Du drivs av ett stort engagemang för våra brukare och dina medarbetare. Du ser dialog och kommunikation som centrala ledningsverktyg, för att skapa goda relationer och fungerande samverkan. Du är väl insatt i den lagar och förordningar som gäller inom fältet, särskilt för bostad med särskild service och särskilt boende. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och önskar att du har ett positivt och lösningsfokuserat förhållningssätt. Du är trygg i ditt ledarskap och är strukturerad, tydlig och lyhörd. Meriterande är tidigare erfarenhet av att ha varit ledare eller chef. Körkort är ett krav för denna tjänst.
Det är önskvärt att du har kunskap och erfarenhet inom området psykisk funktionsnedsättning, missbruk och samsjuklighet.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.