OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med något som verkligen gör skillnad? Där dina medarbetare får möjligheten att påverka vardagen för våra medborgare och där vi tar tillvara på och lyssnar på varandra? Då ska du komma till oss i Järfälla kommun!
Ett av våra områden heter Stöd i ordinärt boende. Det är ett område inom avdelning för äldre och funktionshinder som har i uppgift att utföra stöd- och hjälpinsatser till äldre och personer med funktionshinder som bor i ordinärt boende. Enheter som ingår inom Stöd i ordinärt boende är hemtjänst, natt- och larmpatrull, trygg hemgång samt stöd och förebyggande verksamheter. Den 1 september 2021 startade hemtjänsten i egen regi ett demensteam för boende i Jakobsberg. Syftet med gruppen är att kunna ge särskilt stöd och omsorg till personer med demens-/kognitiv sjukdom som bor i eget boende. Tanken på sikt är att erbjuda demensteamet till alla brukare med demens som har valt Järfällas kommunala hemtjänst.
Då vår enhetschef inom demensteamet kommer att gå i pension efter lång och trogen tjänst söker vi nu en ny enhetschef som kan axla rollen. I Järfälla Socialförvaltning tänker vi att tillsammans med mod, engagemang och flexibilitet gör vi skillnad! Vi är stolta över att arbeta tillsammans för brukarens bästa, vill du göra oss sällskap på vår resa, sök då tjänsten som enhetschef hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Din roll som enhetschef är viktigt och det är du som enhetschef som har det övergripande ansvaret för din enhet. Du ingår i ett härligt gäng med andra enhetschefer och tillsammans arbetar ni gemensamt för att driva verksamhetsområdet framåt. I uppdraget ingår kvalitets-, personal och budgetansvar för enheten och de medarbetare som är direkt underställda dig. Du säkerställer att brukarna får det stöd de har rätt till, samtidigt som du verkar för att de ekonomiska ramarna hålls och att vi arbetar resurseffektivt.
Du arbetar målfokuserat utifrån de politiskt uppsatta målen och en del av arbetet är att leda, följa upp och utveckla din enhet. För oss är det viktigt med ett nära och coachande ledarskap i alla led, vilket du också själv kommer att uppleva. Till din hjälp har du en gruppledare som svarar för planering och schemaläggning av arbetet samt bemanning. Du ingår i ledningsgruppen för Stöd i ordinärt boende där du regelbundet träffar övriga chefskollegor. I vår ledningsgrupp ingår en områdeschef, tio enhetschefer och en kvalitetsutvecklare. Vi har en stödfunktion med en ekonomiassistent och kvalitetssamordnare som är knuten till vår verksamhet och utöver det har vi ett nära samarbete med stödfunktioner inom kvalitet, ekonomi och personal som ligger centralt på Socialförvaltningen. Dessa finns vid din sida när du behöver det! Eventuella tjänster kan tillkomma utifrån förändrade organisatoriska behov.
I din roll som enhetschef arbetar du med att skapa och upprätthålla goda samarbetsytor mellan de olika yrkesgrupperna både internt inom socialförvaltningen och mot externa aktörer såsom hem-rehab, vårdcentralen, ASIH med flera. Rapporterar gör du direkt till områdeschef. Inom organisationen erbjuder vi mentorskap. Vi ser det som viktigt att enhetschef finns tillgänglig på arbetsplatsen men vi tillämpar flexibel arbetstid och möjligheten att arbeta hemifrån vid behov finns.
KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Vår nya enhetschef inom demensteamet är duktig på att handleda, inspirera och motivera sina medarbetare. Dessutom är du strukturerad och kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. För att trivas tror vi att du kan vara både drivande och självgående samtidigt som du ser vikten av samarbete, både med kollegor, medarbetare, brukare och anhöriga. Det är människorna som vi jobbar med som är vår bästa tillgång och den inställningen vill vi att du delar.
Vi vill att du har adekvat högskoleutbildning och för den här rollen krävs att du arbetat som chef tidigare, detta eftersom du behöver ha kunskaper inom arbetsmiljö, budget och ekonomi. Har du en vidareutbildning inom demensvård är det starkt meriterande men det viktigaste för rollen är att du har goda kunskaper kring personcentrerad vård, demenssjukdomar, symptom och bemötande. Att du delar vårt intresse för att arbeta inom äldreomsorgen med brukare som har kognitiva funktionsnedsättningar (vanligtvis på grund av demenssjukdom) samt med personal, arbetsmiljöfrågor och utvecklingsarbete tänker vi är självklart. Har du dessutom jobbat i en politiskt styrd organisation är det ett plus. Du kommer jobba en hel del med våra system och därför är det bra om du har jobbat inom olika verksamhetssystem tidigare (hos oss är det Hypergene, Life-Care och Visma som gäller).
Är du en ödmjuk och tydlig ledare som andra upplever som trygg och stabil? Kom till oss i Järfälla och gör skillnad!
ÖVRIGT
Urval sker löpande under ansökningstiden, intervjuer påbörjas i slutet av juli. Tester kan komma att förekomma vid denna rekrytering som ett komplement i urvalet.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.