OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsammans skapar vi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset vård av högsta kvalitet med patienten i fokus. Med stort engagemang och ständigt lärande är vi ett av landets ledande universitetssjukhus. Vi bedriver allt från länssjukvård till nationell högspecialiserad vård. Genom intressant forskning har vi en inriktning mot framtidens sjukvård. I vårt arbete tar vi tillvara den bredd av kunskap och erfarenhet vi gemensamt har – Tillsammans med dig vill vi skapa värde för våra patienter.
Regional laboratoriemedicin består av de laboratoriemedicinska verksamheterna på Södra Älvsborgs sjukhus, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Sjukhusen i väster och i NU-sjukvården. Organisationen tillhör Område 4 på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Organiseringen av laboratoriemedicin är ny från 1 januari 2021 och uppdraget är att skapa jämlik och effektiv vård för alla patienter i hela Västra Götalandsregionen.
Beskrivning
Klinisk immunologi och transfusionsmedicin är organiserad i sex enheter varav fyra är placerade inom Sahlgrenska universitetssjukhuset, en på Södra Älvsborgs sjukhus och en på Norra Älvsborgs Länssjukhus/Uddevalla sjukhus.
Den transfusionsmedicinska enheten på Norra Älvsborgs Länssjukhus/Uddevalla sjukhus har cirka 20 medarbetare inklusive blodgivarverksamheten och förser sjukvården med blodkomponenter och transfusionsmedicinsk diagnostik. Upptagningsområdet omfattar cirka 280 000 invånare.
All komponentberedning, blodgruppering och antikroppsutredningar sker på Norra Älvsborgs Länssjukhus. BAS-test och utlämning av blodkomponenter sker på båda sjukhusen.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef är du underställd verksamhetschefen för Klinisk Immunologi och Transfusionsmedicin och har personal-, ekonomi-, verksamhets- och arbetsmiljöansvar för din enhet. Din uppgift blir att tillsammans med enhetsöverläkare/processansvarig läkare och verksamhetschef planera och utveckla transfusionsmedicin i enlighet med verksamhetens övergripande uppdrag, mål och ramar. Du kommer att ingå i KITM:s verksamhetsledning och medverka till att hela den regionala verksamheten utvecklas. Regionala uppdrag och medverkan i olika regionala nätverk blir därför en naturlig del av arbetet.
Du ska välja arbetsformer som aktivt tar tillvara och utvecklar medarbetarnas kompetens och gör alla delaktiga i verksamheten. Information, kommunikation, samarbete och tydlig återkoppling är nyckelbegrepp som måste hanteras på rätt sätt.
Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har högskoleutbildning inom för verksamheten relevant område eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Akademisk bakgrund såsom magister-, master,- eller forskarutbildning är meriterande. FoU erfarenhet, erfarenhet av chefs- och ledarskap, liksom tidigare erfarenhet av arbete inom transfusionsmedicin är också önskvärt.
Du ska uppskatta att leda individer och team, och arbeta för kontinuerlig utveckling av verksamheten.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tjänsten innebär ett tidsbegränsat femårigt chefsförordnande med tillsvidareanställning i grundprofessionen.
Välkommen med din ansökan!
Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland.
Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.