OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ditt framtida arbete
Enheten består av tre sektioner, sektion Informationshantering, sektion Utvärdering och analys samt sektion Kunddriven utveckling där respektive sektion leds av en sektionschef.
Sektion Informationshantering ansvarar för att utveckla och förvalta myndighetens dokument- och ärendehantering med tillhörande systemstödslösningar. Sektionen ansvarar även för att samordna avdelningens informationssäkerhetsarbete.
Sektion Utvärdering och analys ansvarar för att utveckla och förvalta myndighetens ledningssystem och verksamhetsarkitektur med tillhörande processarbete. Sektionen ansvarar vidare bl.a. för strategisk ledning och styrning av myndighetens FoI-arbete och samordnar myndighetens kvalitets-, metod- och modellutvecklingsarbete samt omvärldsarbete. I sektionens uppdrag ingår att styra och samordna myndighetens internationella arbete.
Sektion Kunddriven utveckling ansvarar för att utveckla ett enkelt, effektivt och ändamålsenligt kundmöte i samverkan med medborgare och näringsliv, andra myndigheter samt internt på myndigheten. Sektionen ansvarar för att ge stöd i myndighetens kund- och digitaliseringsfrågor. Sektionen ansvarar även för myndighetens effektiviseringsprogram och för mått och mätetal kopplat till de förvaltningspolitiska målen.
Dina drygt 50 medarbetare finns huvudsakligen placerade i Norrköping och Örebro men även i Borlänge vilket innebär att du kommer vara chef på distans och regelbundna resor ingår i arbetet.
Vi har för avsikt att tillämpa ett delat ledarskap vilket innebär två jämbördiga enhetschefer som gentemot sektionscheferna ansvarar för den löpande verksamheten. Hur vi utformar detta mer i detalj kommer att ske i dialog med enhetscheferna när tillsättningen av denna tjänst har trätt i kraft.
Du ingår tillsammans med din enhetschefskollega i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar direkt till avdelningsdirektören. Du och din enhetschefskollega har tre sektionschefer under er och tillsammans bildar ni enhetens ledningsgrupp.
Dina framtida arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för verksamheten inom enheten och du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. I din roll som enhetschef kommer du att ha en aktiv roll i det förändringsarbete som pågår.
Det innebär att du:
• Planerar, följer upp och utvecklar de uppdrag och arbetsuppgifter enheten har
• Utvecklar enhetens kompetensförsörjning och bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete
• Verkar för att medarbetarna tydligt ser sina arbetsuppgifter och hur var och en bidrar till Transportstyrelsens vision och mål.
Du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus. Du har ett nära samarbete med övriga avdelningar på myndigheten och du samverkar externt med Transportstyrelsens övriga kontaktytor.
Du måste ha
• en för verksamheten relevant akademisk utbildning
• flerårig och aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
• dokumenterad erfarenhet av att arbeta strategiskt med styrningsfrågor och verksamhetsutveckling
• erfarenhet av att leda förändringsarbete
• erfarenhet av att arbeta som chef inom statlig myndighet
• erfarenhet av att leda andra chefer.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av delat ledarskap formellt eller informellt
• erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp med strategiska frågor
• kunskap om transportsektorns övergripande utmaningar.
Vi vill att du
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen innebär tillsvidareanställning med placering i Örebro. Tillträde snarast.
Du är välkommen att kontakta avdelningsdirektör Ingrid Cherfils, 070 819 25 55
SACO, Maria Inghamn, och ST, Anna Malmborg, nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-2481. Vi behöver din ansökan senast den 10 maj 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!