OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?
Inom Omsorgen i Avesta kommun händer det mycket. Vi arbetar med att utveckla och implementera nya system, ny teknik och ett nytt arbetssätt. En handlingsplan för digitalisering har antagits och vi bedriver långsiktigt utvecklingsarbetet för att förbättra kvaliteten för våra brukare men också för att förbättra arbetsmiljön för våra anställda.
Hos oss är det viktigt att ha ett genuint intresse för människor och möten människor emellan. Bemötande står i centrum och vi vet att vi är bra, men vi vill bli ännu bättre!
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som enhetschef är ett omväxlande, roligt och dynamiskt arbete. Du planerar, leder och utvecklar verksamheten utifrån politiskt uppsatta mål och andra styrande dokument. Alltid med brukarens bästa i fokus. Du ansvarar också för ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet. Du har ett nära ledarskap och stödjer dina medarbetare i vardagen. Du håller även i välkomstsamtal samt har brukar- och anhörigkontakter.
Hos oss finns en bra struktur för intern samverkan. Vår ledningsgrupp, bestående av resultatenhetschef, en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och 16 enhetschefer, träffas regelbundet. I den finns såväl relativt nya enhetschefer som de med lång erfarenhet inom området. Vi uppskattar att nya tankar och idéer förenas med erfarenhetsbaserad kunskap. I rollen som enhetschef deltar du aktivt i resultatenhetens ledningsgrupp och bidrar i kvalitets- och utvecklingsarbetet. På förvaltningen har vi en tydlig målstyrning och vi arbetar med ett ledningssystem för att säkerställa flödet mellan ledning och ut på arbetsplatsnivå.
Till stöd för chefsuppdraget finns en enhetsadministratör/assistent som bland annat sköter gruppernas dagliga planering, vikarieanskaffning samt andra administrativa sysslor.
Ledaruppdraget avser Tallbacken som är ett särskilt boende beläget i Horndal. På Tallbacken bor 35 brukare och det finns ungefär 40 medarbetare i verksamheten. Service och omvårdnad ges dygnet runt och målsättningen är att de boende ska få leva ett rikt liv utifrån sina egna förutsättningar och behov samt också få gemenskap med andra. Runt boendet finns en fin utemiljö som ger god möjlighet till utevistelse.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning inom området och kunskap om omvårdnad/omsorg. Tidigare erfarenhet av arbete i ledningsfunktion, särskilt inom äldreomsorg är meriterande.
I rollen som enhetschef är det viktigt att du är trygg i dig själv och en tydlig ledare med verksamhetsfokus. Du har hög integritet, är en förebild för dina medarbetare och representerar Omsorgsförvaltningen på ett professionellt vis. Du har många olika kontaktytor och det är därför viktigt att du är kommunikativ samt har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Ditt ledarskap präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt samt förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. Vi tror att kombinationen ordning, reda och tydlighet i kombination med omtanke och lyhördhet tar fram det bästa hos våra medarbetare och att det därmed också är det bästa för verksamheten. Det är viktigt att du har en förståelse för hur arbetsmiljö påverkar trivsel och resultat varpå kunskaper inom ämnesområdet är meriterande.
I den här rollen har du god uppbackning och stöd av såväl ledning som kollegor men det är ändå av största vikt att du är självgående. Vi söker dig med driv och förmåga att lösa de problem som eventuellt uppstår på vägen. Du planerar och organiserar arbetet på såväl kort som längre sikt men då det händer mycket i vardagen behöver du ha lätt för att organisera om och anpassa dig till ändrade omständigheter.
Vi ser gärna att du körkort, samt goda kunskaper i svenska språket, såväl tal som skrift. Ditt intresse för dagens och morgondagens omsorg/omvårdnad i kombination med förmåga att ställa om och ta dig an nya arbetssätt kommer att värdesättas högt hos oss. IT-kunskaper, dokumentation och digitala lösningar är naturligt för dig och du tar dig an nya program och system. Vi tror att ditt intresse för digital utveckling inom välfärdssektorn kommer vara värdefullt idag och inför framtiden.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11