OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Vi har världens största dalahäst och vi har höga ambitioner. Vi är Avestas största arbetsgivare och vi gör skillnad. Fler än 1800 medarbetare arbetar tillsammans för att skapa ökad livskvalitet för kommunens invånare och besökare. Vill du också ha ett av Sveriges viktigaste jobb?
Inom Omsorgen händer det mycket. Vi arbetar med att utveckla och implementera nya system, ny teknik och nytt arbetssätt. Vi bedriver ett långsiktigt utvecklingsarbete för att förbättra kvaliteten för våra brukare men också för att förbättra arbetsmiljön för våra anställda.
Vi söker nu en ny enhetschef till Tallbacken, ett särskilt boende placerat i Horndal med tre avdelningar; Hyttan och Höjden med 13 platser vardera och Smedjan har 9 platser för personer med demenssjukdom. Vår målsättning på Tallbacken är att våra äldre som bor här ska leva ett rikt liv utifrån deras förutsättningar och behov, men även i gemenskap med andra.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som enhetschef är ett omväxlande, roligt och dynamiskt arbete. Du planerar, leder och utvecklar verksamheten utifrån politiskt uppsatta mål och andra styrande dokument. Alltid med brukarens bästa i fokus. Du ansvarar också för ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet. Du har ett nära ledarskap och stödjer dina medarbetare i vardagen. Du håller även i välkomstsamtal samt har brukar- och anhörigkontakter.
Hos oss finns en bra struktur för intern samverkan. Vår ledningsgrupp, bestående av resultatenhetschef, en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och 16 enhetschefer, träffas regelbundet. I den finns såväl relativt nya enhetschefer som de med lång erfarenhet inom området. Vi uppskattar att nya tankar och idéer förenas med erfarenhetsbaserad kunskap. I rollen som enhetschef deltar du aktivt i resultatenhetens ledningsgrupp och bidrar i kvalitets- och utvecklingsarbetet. På förvaltningen har vi en tydlig målstyrning och vi arbetar med ett ledningssystem för att säkerställa flödet mellan ledning och ut på arbetsplatsnivå.
Till stöd för chefsuppdraget finns en enhetsadministratör/assistent som bland annat sköter gruppernas dagliga planering, vikarieanskaffning samt andra administrativa sysslor.
Ledaruppdraget avser Tallbacken som är ett särskilt boende beläget i Horndal. På Tallbacken bor 35 brukare och det finns ungefär 40 medarbetare i verksamheten. Service och omvårdnad ges dygnet runt och målsättningen är att de boende ska få leva ett rikt liv utifrån sina egna förutsättningar och behov samt också få gemenskap med andra. Runt boendet finns en fin utemiljö som ger god möjlighet till utevistelse.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med intresse för dagens och morgondagens omsorg/omvårdnad i kombination med förmåga att ställa om och ta dig an nya arbetssätt kommer att värdesättas högt hos oss. Du är trygg i dig själv och är, eller har potential att bli, en riktigt bra ledare. Ordning och reda i kombination med öppenhet, omtanke och en god kommunikativ förmåga är bra grundförutsättningar för ett ledarskap hos oss. Med verksamheten i fokus representerar du omsorgsförvaltningen på ett professionellt vis med hög integritet. Då du har många kontaktytor både internt och externt är lyhördhet och tydlighet viktigt för att skapa ett bra samarbetsklimat.
Ditt ledarskap präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt samt förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. I den här rollen har du god uppbackning och stöd av såväl ledning som kollegor men det är ändå av största vikt att du är självgående. Vi söker dig med driv och förmåga att lösa de problem som eventuellt uppstår på vägen. Du planerar och organiserar arbetet på såväl kort som längre sikt men då det händer mycket i vardagen behöver du ha lätt för att organisera om och anpassa dig till ändrade omständigheter.
För tjänsten krävs
• Relevant högskoleutbildning inom området
• Kunskap inom omvårdnad/hemtjänst
• IT-kunskaper och intresse för att hantera system samt dagens och morgondagens teknik.
• Dokumentationsvana och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
Det är meriterande om du har
• Chefserfarenhet
• Arbetat inom äldreomsorg, gärna särskilt boende
• Arbetat i politiskt styrd organisation.
• Intresse och förståelse för arbetsmiljöns betydelse för såväl trivsel som resultat.
• Erfarenhet nyttjandesystem
• B-körkort
ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.