Enhetschef Teknisk anläggningsinformation

Enhetschef Teknisk anläggningsinformation

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Enhetschef erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.


Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov planerar Svenska kraftnät att bygga 7 000 kilometer stamnätsledningar den kommande 20-årsperioden. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten
Som chef för Enhet Teknisk anläggningsinformation kommer du att leda och utveckla det systematiska arbetet med teknisk dokumentation i förvaltningsskedetTjänsten är placerad på division Nät, avdelning Anläggningar, sektion Anläggningsinformation. Sektionen består av fyra enheter där alla enhetschefer ingår i sektionens ledningsgrupp. Du är direktrapporterande till sektionschefen.

Vår enhet består av 10-12 dokumentationsansvariga med spetskompetens inom olika teknikområden, ofta efterfrågade i verksamhetsutvecklingsprojekt. Vi har även ett team av 2-6 konsulter, som hjälper oss där behoven finns. Som enhetschef ansvarar du för upphandling av konsulter efter verksamhetens behov. Medarbetarna är i dagsläget placerade i Sundbyberg och Sollefteå, men vi ser att det kan komma att förändras.

Arbetet med den tekniska anläggningsdokumentationen har en central roll i såväl förvaltningen som i våra olika anläggningsprojekt och enheten har stora kontaktytor inom Svenska Kraftnät men även med externa parter.

 

I rollen som enhetschef ingår bland annat:


• Personal-och resultatansvar
• Hålla regelbundna utvecklings- och lönesamtal
• Följa upp arbetet inom enheten och avrapportera till sektionschef
• Resurshantering av egen personal samt resurskonsulter
• Vara medlem i olika styrgrupper, projektgrupper och referensgrupper
• Sätta mål och strategier för utvecklingen av teknisk dokumentation i förvaltning.

Vi ser ett behov av att effektivisera och automatisera mottagandet av dokumentation från projekt till förvaltning och säkra att den har en hög kvalitet. Dokumentationen behöver vara förvaltningsbar och relevant för framtiden vilket kräver en uppdaterad process för mottagande och en aktiv förvaltning.

Som enhetschef ska du ta en central roll i att utveckla och förbättra dokumentationsprocesser, metoder och arbetssätt. Du ansvarar för att driva automatisering och digitalisering genom förbättringsinitiativ, med fokus på att optimera arbetssätt, rutiner och flöden, samt utveckla och följa upp relevanta nyckeltal.

I rollen ingår att leda förändringsarbete samtidigt som du får fördjupa din kunskap inom förändringsledning, elsystem och informationshantering. Du kommer att vara en nyckelperson i att effektivisera överlämningar från projekt till förvaltning och utveckla dokumentationens roll i digitala arbetssätt, exempelvis inom BIM och informationsflöden.

Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med möjlighet att växa och göra skillnad!

Om dig
Som chef för vårt team inom teknisk dokumentation kommer du att vara en drivande kraft för att utveckla och stärka området. Du har en passion för att identifiera möjligheter och lösningar som främjar både verksamhetens och medarbetarnas utveckling. Med ett närvarande och nyfiket ledarskap förstår du vikten av att stödja och uppmuntra ditt team i deras dagliga arbete.

Du leder med ett inspirerande och tydligt ledarskap som engagerar medarbetarna, säkerställer leveranser och får dem att omfamna förändringar. Med erfarenhet av strategisk utveckling, målformulering och förändringsarbete ser du till att både team och verksamhet når sina mål. Du har förmågan att skapa nya förutsättningar och bygga kompetens inom ditt ansvarsområde. Som chef är du hänsynstagande, trygg och beslutsam, och du kommunicerar tydligt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Vi ser att du har relevant akademisk utbildning alternativt motsvarande utbildning eller kompetens förvärvad på annat sätt, som Svenska kraftnät bedömer likvärdig.

 Vidare har du:


• Flerårig ledarerfarenhet med personalansvar och arbetsledning.
• Erfarenhet av budgetarbete, verksamhetsplanering och arbete med mätetal och nyckeltal.
• Erfarenhet av strategisk planering, styrning och förändringsarbete inom exempelvis informationsförvaltning.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.

 

 Vi ser det som meriterande om du har:


• Arbetat inom dokumentation och informationsförvaltning.
• Erfarenhet från att ha byggt upp och/eller förändrat en funktion med ansvar att driva frågor inom området dokumentation och anläggningsinformation.
• Erfarenhet och kunskap av affärssystem IFS
• Erfarenhet av ledandeposition inom energibranschen
• Kännedom om BIM, NIS och CAD

 

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst
• Sista ansökningsdag 13 januari 2025, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekrytering tillämpas tester
• Förmåner | Svenska kraftnät

Kontakta gärna rekryterande chef Tove Swenson, tel. nr 010 475 85 93. alternativt ansvarig rekryterare Ethel Marx, tel. nr. 010-489 2055. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2024
  • Ansök senast: 13 januari 2025

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Energy Manager

3 december 2024

27 november 2024

16 november 2024