OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du leda det administrativa stödet i verksamhetsområdet personlig assistans tillsammans med oss?
Personlig assistans är organiserad under avdelning Daglig verksamhet och Stöd i förvaltningen för funktionsstöd och som enhetschef är du organiserad i verksamhetsområdet personlig assistans. Vi utför personlig assistans inom hela Göteborg och har en egen administrativ enhet organiserad i verksamhetsområdet. Här finns 19 medarbetare som arbetar med långsiktig schemaplanering, korttidsrekrytering och administration. Du arbetar nära medarbetarna i våra lokaler på Första Långgatan 28 A.
Du kommer ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp där ni kommer att vara tolv enhetschefer, en metodutvecklare och en verksamhetscontroller.
Din kommande chef i uppdraget som enhetschef för personlig assistans är verksamhetschef Kerstin Almgren, hon beskriver sitt ledarskap så här:
"Min ledarstil präglas av ett coachande ledarskap och mitt arbetssätt genomsyras av transparens, delaktighet och entusiasm. Jag är modig och mitt mål är att skapa en trygg situation där alla vill engagera sig med stöd av ett nära och situations anpassat ledarskap".
Uppdraget som enhetschef innefattar personal-, budget- och arbetsmiljöansvar, samt ansvar för enhetens verksamhetsområde. Du är ansvarig för att formulera och fastställa operativa mål och strategier för enheten samt följa upp och utvärdera resultatet.
Till vår administrativa enhet söker vi en enhetschef som vill leda det administrativa arbetet inom området. Vi arbetar för att kunna ge bästa möjliga stöd och service till de vi är till för, men även inåt i organisationen. Vi befinner oss i utveckling där området arbetar med implementering av SKR:s modell för kommunalt utförd personlig assistans. Våra stödfunktioner arbetar med ett centraliserat arbetssätt och vi söker dig som vill bli en central del i utvecklingen av detta arbete.
Att arbetsleda administrativ personal inom personlig assistans kommer att ha fokus på framtagande av gemensamma rutiner och strukturer, att säkerställa god arbetsmiljö för medarbetarna där en viktig del kommer att vara att arbeta med både hela gruppen och med respektive funktion. Vi tror att en stor framgångsfaktor i arbetet med att skapa en effektiv och ändamålsenlig organisation är att tillvarata den kompetens som finns hos varje medarbetare. Du kommer arbeta tätt tillsammans med enhetscheferna i verksamhetsområdet och din närmsta chef.
KVALIFIKATIONER
För denna tjänst krävs högskoleexamen inom exempelvis socialt arbete, ekonomi, personalvetenskap, offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren kan se relevant för uppdraget. Du behöver ha erfarenhet från tidigare chefsuppdrag, där du haft personal-, budget-, verksamhets- och arbetsmiljöansvar. Vi ser gärna att du har erfarenhet från god facklig samverkan.
Eftersom du ska leda administrativa medarbetare vill vi även att du själv har tidigare erfarenhet från administrativt uppdrag, är det dessutom som chef över administrativ enhet är det meriterande. Mycket goda IT-kunskaper förväntas och det är önskvärt att du har kunskaper i våra planeringssystem Time Care och TimePool. Meriterande för tjänsten är om du har arbetat inom socialtjänsten eller politiskt styrd organisation samt har kunskap om insatsen personlig assistans. Har du arbetat med organisationsutveckling så ser vi även det som ett plus.
Vi söker dig som har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.
Vi hoppas att du vill vara med och forma det administrativa stödet inom personlig assistans!
Låter det som uppdraget för dig?
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Digitala intervjuer planeras till 29 november samt 5 och 8 december.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.