OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. I Domstolsverket arbetar cirka 350 personer och myndigheten är placerad i centrala Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Avdelningen för domstolsutveckling har ett ansvar för ett brett spektrum av utvecklingsfrågor avseende domstolarnas kärnverksamhet. Det gäller verksamhetsfrågor kring bl.a. utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer men också kring digitaliseringen av domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar även för juridiskt administrativa frågor liksom arkivfrågor på verket.
Arkivenheten är en nybildad enhet som har ett strategiskt ansvar för utvecklingen av domstolarnas arkivverksamhet. Enheten har i uppgift att stötta domstolarna i arkivfrågor och att driva utvecklingsfrågor på arkivområdet såväl internt på Domstolsverket som på domstolarna. En viktig uppgift för enheten är att skapa de arkivrättsliga förutsättningar som krävs för den pågående digitaliseringen av domstolarnas verksamhet. Detta innefattar bl.a. att driva frågor kring gallring och bevarande i övergången från en pappersbaserad till en allt igenom digital informationshantering.
ARBETSUPPGIFTER
Domstolsverket ska vara en drivande och stödjande kraft i domstolarnas utvecklingsarbete. Arkivenheten har en viktig roll i det arbetet. Som enhetschef för enheten har du personalansvar för fem arkivarier. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och tar ett helhetsansvar för arbetet på avdelningen samtidigt som du bidrar med din enhets perspektiv till helheten. I dina arbetsuppgifter ingår att skapa en nära dialog med domstolarna och med andra myndighetsföreträdare i arkivfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har väl vitsordad erfarenhet av arbete som arkivarie i Sveriges domstolar eller i annan offentlig verksamhet. I grunden har du en akademisk utbildning innefattande 60 högskolepoäng arkivvetenskap eller motsvarande.
Du ska också
• ha ett starkt intresse för att utveckla domstolarnas verksamhet och ha bred erfarenhet från utvecklingsarbete
• ha väl vitsordad ledar-/chefserfarenhet och ta din ledarroll på stort allvar
• vara strategiskt inriktad och ha förmåga att omsätta strategier i praktisk handling
• ha utbildning i eller erfarenhet av elektronisk dokument- och/eller arkivhantering
• ha mycket god kunskap om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• ha omdöme och handlingskraft och förmåga att självständigt driva dina frågor
• ha förmåga att entusiasmera dina medarbetare och stötta dem i deras arbete
• vara kreativ, uthållig och har förmåga att hantera ett stundtals högt tempo
• ha god samarbetsförmåga
• vara utåtriktad och en god kommunikatör i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.
ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping eller Stockholm.
Arbetet kräver regelbunden och frekvent närvaro i Jönköping och kommer att innebära resor, främst inom Sverige.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg
036-15 55 93
Viveca Falk
036-15 53 80
Henrik Rosell
036 – 15 53 77
Pia Kopp
036 – 15 53 86
Karin Klahr
Henrik Rosell
036-15 53 77
Markus Erlandsson
0705-35 96 02
Anna Widing-Torstensson
0734 - 60 61 71
Kjell-Åke Nilsson
0708-35 96 80
Marina Lindgren Sand
0708-29 62 70