OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ansvarsområde Arkivenheten ansvarar för Migrationsverkets verksgemensamma arkiv och arkivredovisningen för verket. I arkivet finns cirka 5 miljoner dossierer. Enheten har 19 medarbetare som bland annat har till uppgift att ta hand om inkommande handlingar och dossierer, expediera beställningar, ordna och förteckna handlingar samt vårda arkivmaterial. Inom verket pågår ett stort utvecklingsprojekt som innebär att handlingar i framtiden kommer att lagras elektroniskt. Arbetsuppgifter Som enhetschef har du ansvar att leda arkivenhetens verksamhet mot uppställda mål. Du ska säkerställa att verksamheten bedrivs effektivt och att den leds och utvecklas i dialog och samverkan med interna och externa intressenter. Du har fullt personal-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar utifrån olika styrdokument samt är företrädare för verkets arbetsgivarpolitik. Du ska också driva utvecklingsfrågor både inom enheten och tillsammans med övriga inom verksamhetsområdet. Kvalifikationer Vi söker dig som har god förmåga och erfarenhet av att leda medarbetare och att skapa förutsättningar för ett gott förändringsarbete med delaktighet och förståelse. Det är viktigt att du är tydlig och empatisk samt har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Ditt ledarskap präglas av respekt för individen, förtroendefulla relationer och tydlighet i uppföljning, återkoppling och konsekvens. Du står för helhetssyn och utvecklar verksamheten i dialog och samverkan. Du delar Migrationsverkets grundläggande värderingar kring kvalitet, rättssäkerhet, effektivitet och bemötande. Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, gärna av arkivfrågor och du har förmåga att hålla dig uppdaterad om förändringar inom ansvarsområdet. Du har högskoleexamen med juridisk-, samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning eller liknande kunskaper inhämtade på annat sätt.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef