OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har sex olika verksamhetsområden: försäkringstillhörighet, kontroll, omprövning, sjukpenninggrundande inkomst, strategiskt försäkringsstöd och återbetalning. Avdelningen har cirka 1 140 medarbetare och finns på ett flertal orter i landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Verksamhetsområdet SGI verkar för att skapa förutsättningar för en enkel, trygg och mänskligare kontakt med Försäkringskassan. Vi bedömer, utreder och beslutar om rätt till sjukpenninggrundande inkomst. Vi inom SGI har en nyckelroll i att utveckla och sprida kunskapen om SGI.
Som chef i Försäkringskassan ansvarar du för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder och styr utifrån en människosyn som bygger på tilltro, respekt och omtanke och med en helhetssyn på verksamheten. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för sitt uppdrag och sin utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar, arbetsmiljöansvar, det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten samt vårt nationella resultat.
Ditt engagemang i ledarskapet är stort och våra värdeord enklare, mänskligare och tryggare genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.
Som Enhetschef ingår du i vår nationella ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa såväl som interna samarbeten.
Vi söker dig som
•
Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
•
Har god ledarskapsförmåga
•
Är initiativtagande samt resultat- och målinriktad
•
Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
•
Har god självkännedom och är stabil som person
•
Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
•
Samarbetar och samverkar effektivt med andra
•
Har god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du
•
Har minst tre års erfarenhet av operativt ledarskap
•
Erfarenhet från flera verksamhetsområden
•
Har erfarenhet av coachande ledarskap
•
Har erfarenhet av att leda team
•
Har erfarenhet av att leda på distans
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef (för frågor om tjänsten): Sandra Petersson, 010-119 24 99. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Louise Hult, 010-118 35 30. Fackförbundet ST: Johan Hejenstedt, 010-119 59 11, Saco-S: Susanna Cassberg, 010-119 52 93, Seko: fseko@forsakringskassan.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2017, märkt med diarienummer 002606-2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.