Enhetschef till avdelningen för juridik och internationella frågor

Enhetschef till avdelningen för juridik och internationella frågor

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2021/059717
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Avdelningens uppdrag 
Avdelningen för juridik och internationella frågor svarar för juridik, informationshantering och övergripande EU- och internationella frågor för att Arbetsmiljöverket rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och i övrigt fullgöra sitt uppdrag.

I avdelningens uppgifter ingår bland annat att biträda med juridisk kompetens i tillsynsärenden och i beredningen av förslag till föreskrifter från Arbetsmiljöverket. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger ärenden om sanktionsavgifter, arbetstidsärenden samt tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering, handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar samt handlägger ärenden enligt dataskyddsförordningen.

Avdelningen för juridik och internationella frågor består av sex enheter. Enhetscheferna ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen. Totalt arbetar cirka 85 personer inom avdelningen.

Enheten för juridik
Enheten arbetar bl.a. med föreskriftsarbete, tillståndshantering, marknadskontroll dvs. kontroll av produkters säkerhet samt verksjuridiska frågor. Som enhetschef har du ansvar för resultat, budget, personal och arbetsmiljö. Du leder verksamheten mot våra verksamhetsmål, med helhetssyn och samhällsnytta för ögonen. Ingen ska bli sjuk skadad eller dö av sitt arbete! Vårt uppdrag ställer höga krav på våra medarbetare. Du skapar förutsättningar för dem att klara kraven genom att tydliggöra riktning, tillhandahålla resurser, prioritera, ge mandat och skapa motivation. Du säkerställer att vi har rätt kompetens och du arbetar för en långsiktigt sund och hållbar arbetsmiljö.

Arbetslivet genomgår stora förändringar. Nya slags yrken, anställningsformer och arbetsplatser och en mer internationell arbetsmarknad utmanar vår rättstillämpning. Parallellt brottas vi med arbetsmiljöfrågor som vi känner sedan decennier tillbaka. Som enhetschef är din uppgift att navigera rätt så att våra beslut alltid är rättssäkra och att regelverket utvecklas. Du företräder enheten och juridiken både inom myndigheten och externt, som i kontakter med media och i samverkan med myndigheter och andra organisationer.
Juristerna löser sina uppgifter tillsammans med andra avdelningar och yrkesgrupper. Som chef bidrar du till att samarbetet är systematiskt och effektivt, såväl i enskilda ärenden som på organisationsnivå.

  Kvalifikationskrav    
• Juristexamen eller jur.kand.
• Notariemeritering eller annan erfarenhet av processföring.
• Minst fem års erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet, varav minst två år som handläggande jurist.
• Minimum tre års ledarerfarenhet med personal-, budget-, resultat- och arbetsmiljöansvar
• God skriftlig och muntlig förmåga i svenska och engelska.

Personliga egenskaper
Du är positiv och entusiasmerande, analytisk, har god kommunikativ förmåga och beslutsförmåga. Du anpassar naturligt ditt ledarskap efter situationen och medarbetarnas förutsättningar genom ett tillgängligt och närvarande ledarskap. Du är trygg i din kunskap och har en god förmåga att agera strategiskt och kan vid behov vägleda dina medarbetare i olika frågeställningar. Du är en god förändringsledare, har överblick över vad som sker i omvärlden och kan prioritera om när förutsättningarna kräver. 

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Mer om anställningen
Anställningen är tillsvidare och placeringen är Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Som chef och ledare på Arbetsmiljöverket tar du ansvar för din verksamhet men har också en helhetssyn och ser till myndighetens bästa. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor
Kontakta tf avdelningschef Mikael Syk. Fackliga kontaktpersoner är Marita Jonsson, ST och Stefan Lennartsson, SACO samt Jenny Bengtsson, SEKO. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
 
Välkommen med din ansökan senast den 7 november 2021 . Ansök genom att klicka på länken nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalenheten

Mikael Syk
+46 010-730 9743

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsmiljöverket Juridik JU
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 oktober 2021
  • Ansök senast: 7 november 2021

Besöksadress

Lindhagensgatn 133
None

Postadress

Lindhagensgatn 133
Stockholm, 11279

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef till Personlig assistans, OF

Enhetschef till Personlig assistans, OF

14 november 2024

14 november 2024

Enhetschef lokalvård

Enhetschef lokalvård

14 november 2024