OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till fritidsaktiviteter, ditt jobb, skolor, kulturevenemang, attraktiva hustomter, shopping och naturnära upplevelser.
Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra.
Socialförvaltningen söker nu en enhetschef för Biståndsenheten, då nuvarande chef planerar att gå i pension vid årsskiftet.
Socialförvaltningen är idag indelad fyra verksamhetsområden med totalt cirka 1000 medarbetare. Biståndsenheten har till uppgift att utifrån politiskt givna uppdrag och enligt gällande lagstiftning, Socialtjänstlagen, Förvaltningslagen utreda behov av samt besluta om omsorgs- och serviceinsatser till människor som bor i vår kommun. Biståndsenheten utreder enskildas behov med utgångspunkt i ICF termer Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa och begrepp inom de områden som socialstyrelsen rekommenderade metod individens behov i centrum. (IBIC).
Enheten omfattar totalt 20 medarbetare med biståndshandläggare som beviljar insatser inom verksamhet hemtjänst och äldreboende, följer upp beviljade insatser och individuella mål inom ordinärt boende och särskilt boende. Ett bedömningsteam med två (2) undersköterskor finns under biståndsenheten. Även handläggare för bostadsanpassningsärenden samt anhörigkonsulent och vårdprocessamordnare/boendesamordnare tillhör biståndsenheten.
Bodens kommun tillämpar Lagen om valfrihet inom hemtjänsten.
ARBETSUPPGIFTER
I dina arbetsuppgifter som chef för Biståndsenheten ingår att leda, organisera och utveckla verksamheten. Du har ett personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Likaså ansvarar du för kvalitetsutveckling, utvärdering och uppföljning. Du är underställd socialchef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning samt erfarenhet från myndighetsutövning och chefsskap. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten. Meriterande är tidigare erfarenhet som chef inom myndighetsutövning. Vi vill att du är trygg i din yrkesroll och har förmåga att leda och utveckla verksamheten.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
Vid alla nyanställningar måste ett utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister lämnas in. Observera att kuvertet inte får vara öppnat när vi tar emot det. För att underlätta hanteringen av din ansökan kan du själv i förväg begära ett utdrag, se länk via hemsida: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
Inför rekryteringsarbetet har Bodens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.