Enhetschef till Biståndsenheten

Enhetschef till Biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du jobba på en mångfacetterad och spännande arbetsplats? Gillar du när vardagen är varierande med nya utmaningar, där du får möjlighet att både utvecklas och utveckla vår verksamhet tillsammans med engagerade medarbetare? Då vill vi gärna att du söker tjänsten som enhetschef hos oss!

Biståndsenheten har det meningsfulla uppdraget att utreda, bedöma och besluta om biståndsinsatser till enskilda med stöd av socialtjänstlagen. Enheten är en del av omvårdnadsförvaltningens sektion Bistånd, Kvalitet och Utveckling. Ansvarig enhetschef för biståndsenheten ingår i sektionens ledningsgrupp tillsammans med enhetscheferna för Myndighet LSS och socialpsykiatri, kvalitets- och utvecklingsenheten och IT-enheten.

ARBETSUPPGIFTER
Enhetschefen för biståndsenheten ansvarar för:

- att leda och utveckla verksamheten och dess medarbetare, som i nuläget är 23 anställda

- biståndsenhetens ekonomiska utfall och verksamhetsmässiga resultat

- att fatta vissa beslut enligt omvårdnadsnämndens delegationsordning

- utveckla och upprätthålla ett nära samarbete med både interna och externa utförare

- att säkerställa att handläggningsprocesserna följs, är transparenta, rättssäkra och utförs snabbt och effektivt

KVALIFIKATIONER
Du har en socionomexamen alternativt annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget. Vidare är det ett krav att du har kunskap om socialtjänstlagen, förvaltningslagen och kommunallagen och att du har yrkeserfarenhet av chefs- eller ledaruppdrag.

Personliga egenskaper
Vi söker en engagerad och drivande ledare som har förmåga att agera på eget initiativ. Du har ett förhållningssätt som tillför energi och entusiasm i arbetsgruppen och trivs med att leda, samarbeta och stödja dina medarbetare för att uppnå gemensamma mål. Du är en tydlig ledare som arbetar aktivt för att främja en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär. Vidare ser vi att du är service- och utvecklingsinriktad och kontinuerligt arbetar för att hålla dig uppdaterad och utvecklas inom din yrkesroll. 

Meriterande kvalifikationer

- magisterexamen inom socialt arbete eller annat fördjupningsområde som bedöms som likvärdigt

- erfarenhet av chefs- eller ledaruppdrag inom offentligt förvaltning

- erfarenhet från arbete med myndighetsutövning

- erfarenhet av samverkan mellan olika myndigheter och aktörer

- erfarenhet inom funktionshinderområdet och äldreomsorg

- erfarenhet av arbete med Individens Behov I Centrum, IBIC

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju. För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister. 

UPPLYSNINGAR

Jonas Hampus, sektionschef bistånd, kvalitet och utveckling, 023 - 827 04

Fackliga företrädare

Carina Renhuvud, Akademikerförbundet SSR, 023 - 873 19

Kristina Hedlöf, Vision, 023 - 820 63

Eva Jonsson, Ledarna, 023 - 866 15

ÖVRIGT

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Jonas Hampus, Sektionschef

Arbetsplats

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 februari 2022
  • Ansök senast: 1 mars 2022

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024