Enhetschef till biståndsenheten (myndighetsutövning)

Enhetschef till biståndsenheten (myndighetsutövning)

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.

Din nästa arbetsplats
Är du nyfiken på att höja kvaliteten i myndighetsutövningen inom vård- och omsorg? Vill du göra oss biståndhandläggare ännu bättre? Då vill vi att du läser vidare!

Dina arbetsuppgifter
Du har ett personal- och chefsansvar för förvaltningens biståndshandläggare som fattar beslut enligt SoL och LSS. Anhörigstödskonsulent ingår också i arbetsgruppen. Funktionen har ett tydligt fokus på att driva och utveckla en rättssäker handläggning med individens behov i centrum. I tjänsten ingår bland annat ett nära samarbete med övriga verksamhetssområden inom äldre- och handikappomsorgen, externa parter såsom Region Dalarna och interna kontakter med kommunens individ- och familjeomsorg. Dina två närmaste kollegor i verksamhetsområdet är enhetschefer för bemanningsenheten och kanslienheten. Du har eget budgetansvar och rapporterar till verksamhetschef.

Du ansvarar för strategiska frågor kring lagstiftning, myndighetsutövning och utvecklingsbehov för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt. Du arbetar med prognoser, omvärlds- och trendspaning som kan förbättra rutiner i arbetssätt och metoder.   

Dina medarbetare
Vi behöver dig som är engagerad i vårt arbete och som ger oss förutsättningar i att utveckla professionalitet i vårt yrke. Du kommer till en arbetsplats där vi har roligt tillsammans, visar respekt och hänsyn till varandra och jobbar med teamkänsla.

Du som söker
Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig. Ledarerfarenhet med budget och personalansvar är ett krav. Erfarenhet av att arbeta inom lagstiftningsområdet SoL och LSS är meriterande. Du har en förmåga att leda, motivera och förse andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Som ledare är du engagerad, lyhörd och handlingskraftig.

Du är strukturerad och planerar samt organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Du arbetar bra med komplexa frågor och har förmåga att analysera och lösa komplicerade problem. Du har god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra männsiskor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Kontaktperson:
Verksamhetschef, Cecilia Vestergaard tfn 0240-868 30

Arbetstagarorganisationer:
Vision tfn 0240-860 00 (växel)


Ansökan:
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 28 juni. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Observera att intervjuer kommer att hållas i slutet av augusti.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juni 2020
  • Ansök senast: 28 juni 2020

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


27 november 2024

JATC söker Enhetschef/Föreståndare LSS, Järna

JATC söker Enhetschef/Föreståndare LSS, Järna

26 november 2024

Biträdande enhetschefer till arbete och försörjning

Biträdande enhetschefer till arbete och försörjning

26 november 2024