OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du driven och tycker om att lösa utmaningar? Är du en medspelare som triggas av att tillsammans med ledningsgruppskollegor samskapa och leda en verksamhet i förändring?
Biståndskontorets tre enheter har ansvar för myndighetsutövning och handläggning för brukare som har insatser inom hela vård- och omsorgsförvaltningen. Här utreder och beslutar man också om bostadsanpassningsbidrag och avgifter för beviljade insatser. Mottagningsenheten är kontaktvägen in för nya brukare och anhöriga och hjälper i frågor som rör omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättningar. Hos oss får du råd, svar och hjälp med att ansöka om stöd eller att göra en orosanmälan. Mottagningsenhetens biståndshandläggare bedömer initialt brukarens behov och sedan tar biståndshandläggare på Utredningsenheten vid.
Vård- och omsorgsområdet står inför stora omvärldsförändringar med bland annat ökande volymer, målgrupper med alltmer komplexa hjälpbehov och ny teknik, vilket kräver förändrade arbetssätt och fokus på samarbete. Vi måste arbeta långsiktigt med utveckling av kärnverksamheten, nyttja och utveckla digitala arbetssätt samt ha den enskilde individen i fokus.
ARBETSUPPGIFTER
Vi är inne i en förändringsprocess med högt tempo. Vi ska förändra våra arbetssätt både i ett kortare och längre perspektiv. Till exempel handlar det om en enklare väg in för brukaren och även att digitalisering ska möjliggöra mer brukartid för handläggaren i form av vägledning och samordning. Som enhetschef behöver du kunna och vilja leda i den förändringen. På ett tryggt sätt visar du vägen i förändringsarbetet för dina skickliga medarbetare. Du driver verksamheten utifrån ett processinriktat arbetssätt och har ansvar för personal, ekonomi och arbetsmiljö. I rollen får du också möjlighet att samverka både inom och utanför organisationen.
Som enhetschef ingår du i Biståndskontorets ledningsgrupp som består av verksamhetschef, avdelningschef, enhetschefer, utvecklingsledare och utvecklare/metodstöd.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller beteendevetare inriktning social omsorg eller annan för oss lämplig utbildning. Det är bra om du har utbildning inom ledarskap eller har erfarenhet av att driva/leda större projekt inom området. Du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom området vård- och omsorg och har gärna erfarenhet av förändringsarbete och har tidigare erfarenhet som arbetsledare.
Det är en fördel om du har erfarenhet och kunskap att arbeta framgångsrikt med arbetsmiljöfrågor och är skicklig i att skapa en hållbar samverkan och förmedla ut det i organisationen så vi ser att du tycker om att skapa goda relationer.
Vi söker dig som är trygg, tydlig och dialoginriktad. Du är driven och har blick för verksamheten i vad som är på gång och fångar frågor och motstånd för att skapa förutsättningar till utveckling. Du är lugn och klarar stressiga situationer. Du anpassar dig efter ändrade omständigheter, är modig och vågar anta utmaningar. Välkommen att söka tjänsten som enhetschef!
ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och en förvaltningsgemensam stab. I verksamheten finns knappt 80 medarbetare varav ca 60 biståndshandläggare.
Vård- och omsorgsområdet står inför stora omvärldsförändringar med bland annat ökande volymer, målgrupper med alltmer komplexa hjälpbehov och ny teknik, vilket kräver förändrade arbetssätt och fokus på samarbete. Vi måste arbeta långsiktigt med utveckling av kärnverksamheten, nyttja och utveckla digitala arbetssätt samt ha den enskilde individen i fokus.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.