OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Vård och omsorgsförvaltningen i Sundsvalls kommun jobbar med tillitsbaserad ledning och styrning samt ett arbetssätt med fokus på verksamhetens syfte och medborgarens behov. Stöd och omsorg ingår i Vård och omsorgsförvaltningen tillsammans med äldreomsorgen och Hälso- och sjukvård. I Stöd och Omsorg finns utförarverksamheter inom området funktionsnedsättning för barn och vuxna. Majoriteten av alla insatser inom LSS utförs i egen regi som leds av cirka 30 chefer. Som enhetschef ingår du i ett ledningsteam med tre till fyra kollegor. Verksamhetsområdet har en budget på ca 500 miljoner kronor.
Stöd och omsorg ger riktade insatser enligt Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Som enhetschef kan du ansvara för exempelvis boende för barn eller vuxna, daglig verksamhet, personlig assistans, korttidvistelse eller korttidstillsyn.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som enhetschef arbetar du mot uppsatta strategiska och operativa mål, driver och vidareutvecklar enheter, samt ansvara för de kvalitativa och ekonomiska resultaten.
Du är ansvarig för att enheten är en attraktiv arbetsplats där du motiverar och engagerar dina medarbetare och ansvarar för att alla arbetar mot gemensamma mål med brukarens/individens behov i fokus.
Rollen innebär ansvar för verksamheten, personal och ekonomi med fokus på kvalitet, effektivitet och arbetsmiljö.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har examen som socionom, beteendevetare eller sjuksköterska. Alternativt har du lägst kandidatexamen med inriktning mot psykologi, sociologi, pedagogik, psykiatri eller vårdvetenskap. Vi förutsätter att du har aktuell arbetslivserfarenhet av verksamhetsområdet.
Det är meriterande om du har tidigare chefs/ledarerfarenhet samt om du har gått chefsförsörjningsprogrammet eller någon annan chefs/ledarutbildning förutom grundläggande högskoleutbildning. Tjänsten ställer krav på kunskaper i ekonomi, arbetsmiljö och lagstiftning.
Som person är du stabil, tydlig, strukturerad och har god samarbetsförmåga. I chefsrollen är du ansvarstagande, uthållig och ser möjligheter till förändring och utveckling. Du har förmåga att ta tillvara andras kompetenser och goda idéer. Du kan fatta svåra beslut och avslutar påbörjade uppdrag samt kan ta obekväma beslut och hantera konflikter konstruktivt. Du har mod att kritiskt granska din egen verksamhet och söka stöd och hjälp vid behov. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift i svenska språket och dina IT-kunskaper är goda. Det är meriterande om du erfarenhet av arbete med Procapita.
Vi kommer att lägga stor vikt på dina personliga egenskaper. Om du är rätt person erbjuder vi dig ett intressant och utvecklande arbete där du kan göra skillnad!
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.