Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad!
Välkommen till oss
Enheten för boendestöd socialpsykiatri är en del av den kommunala verksamheten i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Inom enheten ingår boendestöd, sysselsättningsverksamheten Arbetscentrum samt Kompassen, stadsdelens öppna träffpunkt för målgruppen. Enheten erbjuder personer med kognitiva svårigheter stöd och hjälp utifrån Socialtjänstlagen med hög kvalitet genom att ge struktur i vardagen och öka den enskildes självständighet och livskvalitet. För att lyckas behöver vi engagerade och målinriktade chefer och medarbetare.
Hässelby-Vällingby stadsdel genomgår nu en omorganisering vilket för boendestöd socialpsykiatri innebär en ändring i chefsstrukturen samt att enheten kommer att ingå i samma område som hemtjänsten. Syftet med omorganisationen är att stärka det nära ledarskapet och öka kvaliteten och samverkan i verksamheten. I samband med detta söker vi nu en engagerad och utvecklingsinriktad enhetschef som vill fortsätta arbetet framåt.
Du ingår i området för hemtjänst och boendestöd socialpsykiatri och rapporterar direkt till områdeschef, inom området har du även fem enhetschefskollegor som stöd. Du har även tillgång till förvaltningens stödfunktioner på utvecklingsenheten så som MAS, MAR och verksamhetscontrollers samt stöd inom HR, IT och lokal. Hos oss präglas ledarskapet av ett professionellt, tydligt, tillitsfullt, tillgängligt och närvarande ledarskap med möjlighet och syfte att stödja och utveckla medarbetarskapet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats och varierande arbetsuppgifter med fokus på utveckling, innovation och samverkan. Vårt mål är att ligga i framkant och välkomna nya idéer som kan förbättra våra processer och tjänster. Vi har ett bra arbetsklimat med en god arbetsmiljö. Du har ett nära samarbete med andra enhetschefer vilket skapar en stark gemenskap och ett stödjande nätverk. Vi satsar på din personliga och professionella utveckling genom utbildningar och kompetenshöjande insatser.
Vi erbjuder dig:
Friskvårdsbidrag
Möjlighet till semesterväxling som innebär fem eller sex extra semesterdagar
Vinter- och sommartid
Din roll
Som enhetschef inom boendestöd socialpsykiatri ansvarar du för det operativa ledarskapet på enheten och arbetar i enlighet med de mål som har fastställts. Du verkar nära medarbetarna genom ett nära ledarskap. Du arbetar utifrån gällande lagar och förordningar samt övergripande strategiska planer och rutiner.
Tillsammans med medarbetarna verkar du för en god arbetsmiljö och för utveckling av nya arbetsformer för att möta framtidens krav. I din roll förutsätts att du kan skapa goda samarbeten inom enheten men också med andra verksamheter och funktioner. Du ska också känna dig bekväm med att stödja och leda utvecklingsprocesser inom området.
Som enhetschef kommer du att ansvara för att planera, leda, utvärdera och utveckla verksamheten. Du arbetar utifrån din egen verksamhet men ska också ha förmåga att se helheten med stadsdelens övriga verksamheter. Verksamhets-, budget- och arbetsmiljöansvar ingår i uppdraget.
Din kompetens och erfarenhet
Krav för tjänsten:
Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Chefserfarenhet med ansvar för personal, ekonomi och verksamhet.
God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
God kännedom om verksamhetsområdet.
Goda kunskaper om relevant lagstiftning och andra regelverk som styr området så som SoL och AML.
Meriterande för tjänsten:
Erfarenhet av att arbeta inom politisk styrd organisation.
Erfarenhet av att arbeta i ett integrerat ledningssystem.
Erfarenhet av förändringsarbete i komplexa organisationer.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid följande personliga egenskaper:
Vi söker dig som är tydlig och kan leda och motivera andra genom ett situationsanpassat ledarskap för att effektivt nå gemensamma mål. Du arbetar utifrån ett tillitsbaserat förhållningssätt gentemot dina medarbetare, kollegor och brukare. Du är trygg och stabil och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändring. Dessutom är du innovativ och trivs med att komma på idéer och lösningar. Vi ser gärna att du som söker har ett intresse av att använda teknikens möjligheter för att fortsätta utveckla verksamheten.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.