OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer verksamheten att nå myndighetens mål. VS levererar tjänster och stöd inom bl.a. kontorsservice, lokalförsörjning, inköp, HR, ekonomiadministration, skanning, arkiv, lean, processer, produktionsstyrning, säkerhet, hållbarhet, behörigheter och generellt handläggningsstöd. VS har även andra myndigheter som kunder. Avdelningen har cirka 640 medarbetare på 59 orter över hela landet.
Vid Försäkringskassans centralarkiv bedrivs arkivdepåarbete. Dit hör bland annat arbete med att ta fram handlingar, besvara förfrågningar om och ur arkiv samt att verkställa gallring. En viktig del av arbetet är ordnings- och förteckningsarbete samt registrering av arkiv.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan ansvarar du för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder och styr utifrån en människosyn som bygger på tilltro, respekt och omtanke och med en helhetssyn på verksamheten. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för sitt uppdrag och sin utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.
Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.
Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av 23 medarbetare som har sin placering i Östersund. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har relevant examen från högskola/universitet (minst 3-årig) eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har god ledarskapsförmåga
• är initiativtagande samt resultat- och målinriktad
• har kunskap om och intresse för samhällsfrågor
• kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• har god självkännedom och är stabil som person
• har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• samarbetar och samverkar effektivt med andra
• har god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du har:
• fördjupade kunskaper inom arkivområdet, gärna inom en stor organisation eller myndighet
• erfarenhet av arbetsledning
• goda kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftningen
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att slutkandidater kommer att genomgå en säkerhetsprövning och att svenskt medborgarskap krävs.
Då tjänsten innebär ansvar över verksamhet som innefattar trucktrafik är det en förutsättning att du har, eller i direkt anslutning till tillträde av tjänsten genomgår, och är godkänd på truckutbildning TLP 10.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Maria Jonasson, tel 010-118 80 87 (för frågor om tjänsten). HR- Emil Jarengrim, tel 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Sonja Sandberg, tel 010-115 29 39 Saco-S: Eva Bernegard tel 010-116 66 37 Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.
Vi avstår erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 april 2017.