OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att genom utbildning, praktik och arbete öka individens förutsättningar för att hitta ett arbete och bli självförsörjande. Vi har bland annat kommunens största samlade utbud av gymnasieutbildningar samt kurser för vuxna.
Daglig verksamhet är en insats man har rätt till enligt lagen om stöd och service för vissa funktionsvarierade (LSS). Syftet med insatsen är att i gemenskap erbjuda deltagarna en meningsfull, stimulerande och utvecklande sysselsättning. Insatsen ska utformas efter den enskildes intresse och behov. Verksamheten består idag av ca 150 medarbetare och över 400 deltagare, som leds av en verksamhetschef och 5 enhetschefer.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla Halmstads kommuns daglig verksamhet samt utbildning- och arbetsmarknadsförvaltningen i stort? Är du en varm och samarbetsvillig ledare som vill skapa delaktighet och inkludering för våra funktionsvarierade medborgare? Då kan du vara vår nya enhetschef!
Som enhetschef ansvarar du för din enhets budget, verksamhetsfrågor och arbetsmiljö. Du ingår i en chefsgrupp om fem enhetschefer samt en verksamhetschef där du förväntas delta aktivt. Du samverkar med med dina enhetschefskollegor för att bidra till verksamhetens och förvaltningens övergripande strategiska mål och uppdrag. Du leder din enhet för att skapa de bästa förutsättningarna för deltagarna som har varierande behov.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara:
• Fatta beslut för din enhets verksamhet.
• Personalansvar för enhetens medarbetare.
• Ansvarig att lagar, råd samt riktlinjer från Socialstyrelsen följs.
• Ansvara för att enheten förhåller sig inom givna ekonomiska ramar.
• Samverkan med fackliga representanter.
Vi erbjuder dig ett spännande och utmanande arbete med varierade arbetsuppgifter där du och dina medarbetare gör skillnad för utsatta grupper i vårt samhälle!
KVALIFIKATIONER
Vi ser det som avgörande att du har en högskolutbildning inom beteendevetenskap, socionom eller liknande som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet som chef inom LSS-området och får gärna ha gått en ledarskapsutbildning inom utvecklande ledarskap, UGL eller liknande. Vi ser det som önskvärt att du har erfarenhet och kunskap om autism och NPF. Körkort B är ett krav för tjänsten. Vi ser det som meriterande om du har utbildning inom området Handikappvetenskap, arbetsrätt, förvaltningsrätt och Individens Behov I Centrum (IBIC).
Vi söker en driven och tydlig ledare som som engagerar och involverar sina medarbetare samtidigt som du kan agera och fatta beslut självständigt. Du är en prestigelös och positiv person som ser till gruppens behov. Genom att agera som ett föredöme får du med dig andra och skapar laganda. Du tror på samverkan över gränser och kan skapa fungerande samarbeten med olika typer av människor på olika nivåer. Du är en strategisk person som lyfter blicken och ser till verksamhetens bästa både på enhets-, avdelnings- och förvaltningsnivå. Du skapar olika lösningar till olika typer av problem samt har förmågan att se konsekvenserna av ditt handlande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att vederbörliga beslut tas.
Om du erbjuds anställning är du skyldig att visa upp ett utdrag utan anmärkning från Polisens belastningsregister för arbete inom daglig verksamhet. Utdraget är kostnadsfritt och tar ca 2-3 veckor för polisen att handlägga. Beställ därför i god tid!