OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som gör hållbara vardagar och får andra att växa i förändring?
Nu behöver vi dig!
Vi söker en ny enhetschef inom Daglig verksamhet. I rollen som enhetschef hos oss ansvarar du för tre enheter med brukare som har olika funktionsvariationer, en större och två mindre enheter med ca 30 medarbetare. Du är placerad tillsammans med kollegor inom flera professioner på Lergöksgatan i Sydväst.
Du har övergripande ansvar för verksamheten innefattande personal, ekonomi och arbetsmiljö, samt arbetar i gemensamma nätverk för att utveckla viktiga frågor gällande målgruppen.
Du deltar även i övrig verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete.
För att ge goda förutsättningar för ditt ledarskap har du stödassistenter och stödpedagoger på alla enheter
Du har även ett gott stöd från både ekonom och HR-specialist.
Som enhetschef är du direkt underställd verksamhetschefen och ingår i ledningsgruppen tillsammans med elva chefskollegor som har ansvar för daglig verksamhet. Hela ledningsgruppen träffas varje vecka, och därtill har enhetscheferna även flera olika forum utifrån utvecklingsområden.
KVALIFIKATIONER
Ett krav för denna tjänst är att du har en utbildning från socionomprogrammet, social omsorgslinje alternativt en likvärdig högskoleutbildning.
Vi vill att du som söker har erfarenhet från en tidigare ledande befattning. Önskvärt är också erfarenhet från verksamhet på funktionsstödsområdet, dess lagar och regelverk, samt erfarenhet av medarbetar- och arbetsmiljöansvar.
Som enhetschef hos oss är det viktigt att du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov.
Du har förmåga att kommunicera de gemensamma målen och du leder gruppen i riktning mot att uppnå dem.
I din yrkesroll är du duktig på att skapa kontakter och underhålla relationer med människor samtidigt som du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du tar vara på dina medarbetares kompetens genom att fördela arbetet, delegera uppgifter samt följa upp och rapportera resultat och måluppfyllelse. Genom att visa intresse och kommunicera på ett konstruktivt sätt skapar du delaktighet och samarbete inom och utom organisationen. Du uppnår resultat genom att inspirera, motivera och få andra med dig. För tjänsten krävs även att du kan leda i förändring.
För att trivas i denna roll tror vi att du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.
Då arbetet innefattar flertalet administrativa uppgifter behöver du ha goda datakunskaper och kunna uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en likvärdig behandling och bedömning av alla sökande.
I den här rekryteringen har vi valt att använda oss av enkätfrågor istället för det personliga brevet. På så sätt hoppas vi få en effektivare och mer kompetensbaserad urvalsprocess där vi minskar risken för diskriminering. Blir du kallad på intervju får du möjlighet berätta mer om dig själv.
Vår urvalsprocess består av flera steg för de kandidater som vi bedömer uppfyller tjänstens kravprofil där ett steg är att genomföra arbetspsykologiskt test. De kandidater som är aktuella för att göra ett test kontaktar vi per mejl i samband med att ansökningstiden har gått ut.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i stadens omställningsarbete.