Enhetschef till ekonomienheten Funktionsstödsförvaltningen

Enhetschef till ekonomienheten Funktionsstödsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Är du den som får medarbetarna att växa och vill skapa en enhet som kännetecknas av förtroendegivande, kompetent och innovativt stöd till chefer inom vår förvaltning? Nu söker vi på förvaltningen för funktionsstöd en enhetschef till ekonomienheten.

Ekonomiavdelningen består av sex enheter: ekonomi, inköp och upphandling samt fyra administrativa enheter. Avdelningens huvuduppdrag är att skapa förutsättningar för god ekonomisk hushållning i förvaltningen för funktionsstöd samt säkerställa likvärdigt och effektivt stöd till förvaltningens chefer. Det gör vi genom ett nära samarbete med förvaltningens chefer och övriga stödavdelningar.

Arbetet består av att leda, samordna och utveckla både det operativa och det strategiska ekonomiarbetet med målet att uppnå effektiva, enhetliga och rättssäkra ekonomiprocesser inom vår förvaltning. Du förväntas aktivt delta i avdelningens ledningsgrupp samt genomföra beslut som fattas i förvaltningsledning och nämnd inom ditt ansvarsområde. I uppdraget ingår även att ta ansvar för och säkerställa att förvaltnings- och avdelningsövergripande beslut och processer omsätts i verksamheterna.

Du ansvarar för att det finns professionellt och kvalitetssäkrat ekonomstöd till förvaltningens chefer och administratörer inom ekonomiområdet. Som enhetschef är du ansvarig för framtagande av ekonomirapporter och beslutsunderlag till förvaltningsledning samt nämnden för funktionsstöd.

Som enhetschef för ekonomienheten har du personal- och budgetansvar för cirka 15 medarbetare. Du arbetar på uppdrag av avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en för området relevant högskoleutbildning om minst tre år. Exempelvis inriktning ekonomi, offentlig förvaltning eller har en annan likvärdig examen. Du ska minst ha 3 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom offentlig verksamhet samt ha erfarenhet som chef med personalansvar.

Vi är en av Sveriges största funktionsstödsförvaltningar och därför ser vi det som meriterande att du har kunskap inom funktionstödsområdet.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.

Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Som ledare och person är du trygg och stabil med god självinsikt.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.



ÖVRIGT
Urval påbörjas efter sista ansökningsdag.
Intervjuer för denna tjänst planeras att hållas 29/10 och 30/10 under kontorstid. Intervjuerna kommer att genomföras fysiskt på plats på Selma Lagerlöfs Torg 2.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024