OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfacetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.
Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
Ekonomiservice är en intern serviceenhet med uppdrag att sköta kommunens centrala redovisning främst inom leverantörs- kund- och anläggningsreskontra samt kassaredovisning. Övriga arbetsuppgifter på enheten är olika ekonomuppdrag, SCB redovisning, inkasso m.m. Enheten är även ansvarig systemförvaltare för kommunens ekonomisystem Unit4 ERP med uppgifter som användarsupport, utbildning, behörighetsadministration och systemunderhåll. I systemförvaltaruppdraget ingår även att delta i olika utvecklingsuppdrag med fokus på effektivisering och utveckling inom området ekonomiadministration. På Ekonomiservice arbetar 15 personer och arbetsplatsen är förlagd i nybyggda lokaler som främjar aktivitetsbaserat arbetsätt i Ebbepark, Kerstingatan 2.
Arbetsbeskrivning
Ditt huvudsakliga ansvarsområde kommer att vara att leda och utveckla arbetet inom enheten. I din roll ingår ansvar för budget, personal och arbetsmiljö för ca 15 medarbetare. Du rapporterar till Verksamhetschefen och deltar i Verksamhetsområdets ledningsgrupp.
Du har det övergripande ansvaret för förvaltning och fortlöpande utveckling av kommunens gemensamma affärssystem ERP. På din enhets ansvar ligger också kommunens ekonomiadministration med utanordningar, fakturering, krav och inkassoverksamhet samt in- och utbetalningsflöden.
Inom Ekonomiservice pågår flera utvecklingsarbeten där vi bland annat utvecklar LINDESK, som är en tjänsteportal. Du förväntas driva utveckling och effektivisering samt bidra med en positiv attityd och kunskap inom områdena. Digitalisering och automatisering är viktiga ledord i det arbetet.
Linköpings kommun tillämpar chefsförordnanden vilket innebär att tjänsten är en tillsvidareanställning inom grundprofessionen (som medarbetare) med ett tidsbegränsat förordnande under 3 år som chef.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en ekonomisk högskoleutbildning, gärna med inriktning på redovisning samt erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete alternativt har du, enligt arbetsgivaren, införskaffat dig likvärdig kompetens genom lång arbetslivserfarenhet inom yrkesområdet. Du bör tidigare haft en ledarroll och tycker om att utveckla och coacha dina medarbetare. Du står för ett tydligt ledarskap som gör det möjligt för dina medarbetare att utföra sitt arbete och själva ta ansvar för sin personliga utveckling och kompetens.
Erfarenhet av större ekonomisystem är ett krav och erfarenhet av ERP är meriterande.
Vidare tror vi att du behöver ha erfarenhet från offentlig sektor samt internredovisning. Du har också goda IT-kunskaper och goda kunskaper i ekonomisystem samt Googles eller Microsoft standardprogram. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift och kunna förklara komplexa samband på ett begripligt sätt.
Som person är du analytisk, noggrann och lösningsorienterad. Du förmedlar information och beslut på ett pedagogisk sätt. Du har även förmågan att skapa förtroende i ditt ledarskap och du tycker om att samarbeta över kontorsgränserna och du löser uppkomna meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. För dig är det en självklarthet att arbeta serviceinriktat och du anstänger dig för att hitta lösningar.
Du som söker är intresserad av att arbeta med utvecklings- och förbättringsarbeten och har förmågan att agera och ta beslut utifrån ett helhetsperspektiv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: augusti/september 2022
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 9308
Samtliga tillsvidareanställda medarbetare i Linköpings kommun kan komma att krigsplaceras.
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?